fbpx

Höstsallad: 10 tips för matiga och färgrika höstsallader

Höst och dags för matig höstsallad - här kommer våra bästa tips för att lyckas!

När hösten kommer och det blir kallare så brukar man överge sallader mot varmare rätter, som grytor och soppor. Vilket såklart är supergott! Men vill man ändå ha en sallad så kan man med enkla knep fixa ihop en mättande höstsallad ändå. De enkla trixen är att byta ut de mer somriga lättare salladsingredienserna som tunna salladsblad, tomat, och gurka till mer matiga som dessutom är i säsong. 

Satsa gärna på flera olika färger. Ju mer färg du har i din höstsallad, desto nyttigare är det oftast och den matiga salladen blir dessutom trevlig att titta på. Man äter med ögonen som man brukar säga!

Här kommer våra bästa tips för en perfekt och matig höstsallad:

1. Välj en bra bas

Det går fint att ha vanliga salladsblad, men för att det ska bli matigt så prova gärna lite mer smakrika ingredienser som spenat, mangold, eller ruccola. Kål är också ett vinnande koncept i en höstig sallad, i alla olika former. Kål är dessutom i säsong under hösten, det är billigt, gott, och nyttigt, samtidigt som det är mättande. Massera gärna kålen i olivolja för att den ska bli lite mjukare och blanda sig väl i resten av salladen. Rödkål ger en fin röd ton och en härlig koncistens.

Kål är en perfekt bas i sallader, massera den gärna så blir den lite mjukare.

2. Ha i gryn och/eller andra kolhydrater

Här kan du gärna satsa på proteinrika gryner som är nötiga och fulla med fiber. Matvete, dinkel, linser, svart eller rött råris, är alla bra alternativ. Så även bulgur eller quinoa som är populära gryn. Denna del av salladen kan gärna serveras ljumna så att det blir just en matig lite varmare sallad.

Välj en proteinrik bas till din höstsallad av nyttiga gryner som matvete, quinoa eller svart ris

3. Addera bönor

Här hittar du gott om protein. Det finns mängder av olika bönor – svarta, små, stora, vita, röda, edamebönor, eller även haricots verts. Välj det som passar dig bäst så att det blir så gott som möjligt. Bönor är toppen till det mesta och speciellt höstsallad eftersom det både är proteinrikt och mättande!

4. Rotfrukter

Rotfrukter är bra till det mesta! Billigt gott och mättande. Även här finns mängder med alternativ, men varför inte ha i ugnsrostad sötpotatis, kålrot, morot, rödbetor, eller palsternacka i din höstsallad. Massera in med olja och salt och gör en extra sats för morgondagens sallad eller matlåda. Även dessa kan med fördel serveras lite varma för den matiga och varmare känslan i salladen.

5. Smak och protein från ost

Addera extra smak, protein och konsistens i form av god ost – så som fetaost, halloumi, chèvre och parmesan. Friterad ost är en riktig favorit i salladen!

6. Frukt eller annat sött

Vill man ha en god kontrast i form av något sött och mer vitaminer kan man lägga till bitar av frukt, så som äpple, päron eller plommon.

7. Nötter

Nötter, olika fröer eller mandlar, gärna rostade, är en riktig favorit till matiga sallader! De ger dessutom en liten knaprighet och lyfter smaken i salladen.

8. Syra

Citron eller picklade grönsaker, så som picklad lök, ger en härlig kontrast i den höstiga salladen!

9. Dressing

Dressing är något av det viktigaste i den höstiga salladen. Här kan man gå mot en lite fylligare smak, istället för en för syrig som man kanske har under sommaren. Ha gärna en bra olivolja som bas, banda med smaker som senap, vitlök, eller tahini tillsammans med olika örter som pizzakrydda, timjan eller rosmarin. Vill man göra den lite mer asiatiskt så ha i extra lime, ingefära, soja och lite honung!

10. Sist men inte minst – protein

Förmodligen, om man haft med alla nio ovan steg så är salladen matig och proteinrik vid detta laget. Men gör man en stor sallad till många, vilket alltid är att föredra, kan man gott och väl ha med lite extra protein. Förslag är marinerad kyckling, bacon, eller varför inte en god chorizokorv fylld av smak?

Fler tips på goda rätter?

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Drinkexperten: Knickerbocker – en vacker amerikansk romklassiker från 1800-talet