fbpx

Startupfabriken Antler visar upp 15 banbrytande techbolag

Nya propellrar, revolutionerande betalningsmetoder, modern co-living, och klänningar av nanomaterial. Det är några av företagsidéerna som har lanserats med hjälp av startupfabriken Antler.

Charlotte Ekelund, VD & Oleg Danylenko, Teknisk chef på Teemly.

Den globala startup-generatorn och riskkapitalbolaget Antler avslöjade i veckan de tech-startups som skapats i deras andra svenska program.

Deras Demo Day ägde rum på Bryggarsalen i centrala Stockholm 15 januari då de presenterade 15 av de 17 företag som de investerat i under deras andra stockholmsrunda.

17 bolag valdes ut av 1500 ansökningar
Från 1500 ansökningar valdes 98 entreprenörer ut till deras andra program som började augusti 2019. Bland dessa fanns 22 nationaliteter representerade och nästan 60 % av deltagarna hade grundat bolag förut. Antler valde att investera i totalt 17 bolag varav 14 presenterar på årets första Demo Day.

Hittills har 40% av Antlers kapital gått till kvinnliga grundare och den genomsnittliga arbetslivserfarenheten bland deltagarna är 10 år. Engagemanget och mentorskapet i Antlers program har hjälpt grundarna bygga starka team och en stabil grund för fortsatt tillväxt.

Möjliggör banbrytande techbolag för exceptionella personer
Antler identifierar och möjliggör för exceptionella personer att bygga banbrytande techbolag – oavsett kön, socioekonomisk bakgrund eller etnicitet – från grunden genom sitt program. Därefter investerar Antler pre-seed och senare rundor av finansiering till de företag som är framgångsrika. Finansieringen möjliggörs genom lokala fonder i de städer där Antler är aktiv.

— Jag är extremt stolt över vad dessa entreprenörer lyckats åstadkomma på mycket kort tid och ser fram emot att fortsätta stötta dem. Vidare är vi väldigt glada över att fortsätta vårt samarbete med flera viktiga spelare i Sverige och sjösätta vår plan att ta in starka affärsidéer utifrån, säger Oscar Westergård, Partner på Antler Stockholm.

De svenska portföljbolagen är:

Treyd möjliggör för SMEs att handla med vilket annat företag som helst i världen, och löser därmed problematiken kring förtroende och rörelsekapital samtidigt som de gör handelsprocessen enklare. Genom ett smart digitalt kontrakt mellan köpare och säljare verifieras betalningen via en tredje part med säkrad punktlighet och tjänsten via tredje part-finansiärer på plattformen.

Peter Beckman, VD & Sameh El-Ansary, Teknikchef

Lunch.co har som mål att få fler att vilja laga och upptäcka ny mat – på arbetsplatsen. Ur problemet många upplever i att försöka äta hälsosam mat till en bra prislapp föddes idén att skapa en marknadsplats för att köpa och sälja hemlagade luncher av/till kollegorna. Marknadsplatsen gör det möjligt för säljare att utforska sitt intresse för matlagning samtidigt som de tjänar en slant, medan köpare sparar pengar och får en smidigare lunchupplevelse. Lunch.co förbättrar arbetskulturen genom att skapa naturliga sätt för medarbetare att mötas.

Aleksey Nikulin, Medgrundare, Chris Fung, Medgrundare & Philip Henriksson, Nordisk chef

Way
Skippa kön genom att använda Way genom att betala med mobilen på några sekunder. Du riktar bara kameran mot den vara du vill ha, betalar i appen och sen är det klart. Butiken kan använda Way som ett tillägg till deras existerande betalningssystem för att öka konverteringen, minska kostnader och få nya kundinsikter.

Albert Lundberg, VD & Cornelius Ruckman, Teknisk chef

Prove är ett nytt globalt mobilt Bank ID som ska lanseras utanför Sverige. I Sverige är Bank ID möjligt pga att bankerna litar på varandra. Genom hyperledger-plattformen som Prove utvecklat öppnas nu dörrarna till en digital identifierings-tjänst där banker inte behöver dela information med varandra (varje bank får en egen nod). Prove fokuserar till en början på utvecklingsländer där antalet autentiserings/identifikationsbedrägerier är stort.

Henrik Ringström, VD & Syed Awais Ahmed, Teknisk chef

AWAN är ett techdrivet direct-to-consumer-varumärke på uppdrag att omdefiniera vad bekväma kläder är för kvinnor. Med klänningar som känns lika sköna som de ser bra ut, gjorda av förnybar nanotech-material och retail-teknologi sluter AWAN cirkeln för en cirkulär värdekedja. Sedan lanseringen i slutet av 2018 har varumärket sålt över 600 klänningar med enastående kundrespons och har växt till ett nätverk av fler än 4000 följare där de nu förbereder för att skala upp och utmana den globala komfortklädesmarknaden värd hundratals miljarder dollar.

Anette Miwa Dimmen, VD och försäljningschef & Lisen Follin, Ekonomichef och operativ chef

Lifelong
Lifelongs mission är att göra engångsplast till en produkt som tillhör dåtiden genom att erbjuda plastfria lösningar där det idag inte finns några alternativ: hygienprodukter. Lifelong börjar med att släppa en kollektion av ekologiska produkter för hygien och personlig vård. Lifelongs påfyllningsbara premiumförpackningar som är fria från plast och med automatiska leveranser är starten på en plastfri framtid.

Chris Higham, VD & Adam Webb, Operativ chef

Tilly vill se till att ingen kvinna någonsin igen behöver säga “Om jag bara hade vetat…”. Genom att göra information, tester och guidning om fertilitet mer tillgängligt och individualiserat ger Tilly användaren kontroll över sin egen resa och möjliggör en mer patientcentrerad fertilitetsbehandling. “Vänta och se” är inte längre en acceptabel rekommendation – det är dags för transparens och datadrivet beslutsfattande.

Jenny Ann Ax:son Johnson, VD & Anna Sane, Operativ chef och marknadschef

Yayloh är en webbaserad SaaS-plattform som möjliggör för e-handlare att återfå kontrollen över sina returer. Genom att digitalisera och automatisera returprocessen hjälper yayloh. e-handlare att öka kundnöjdheten och lojaliteten, effektivisera sina kostnader och öka konverteringen. Genom dataanalys och applicerad maskininlärning kan e-handlare bättre förstå sina kunder.

Sophie Aubard, VD & Nikhil Shikarkhane, Teknisk chef

Teemly skapar en framtid där vi enklare kan jobba tillsammans med våra medarbetare över hela världen oavsett vart vi befinner oss. Teemly’s virituella kontorsplattform kopplar ihop fysiskt utspridda kollegor så de smidigare kan samarbeta. Teemly skapar både formella och informella interaktioner, hjälper till att bygga en starkare och mer enhetlig företagskultur, driver engagemang och förbättrar teamprestationer.

Charlotte Ekelund, VD & Oleg Danylenko, Teknisk chef på Teemly.

Olivia
Med Olivia kan kvinnor i klimakteriet få guidning för att bättre förstå och lära sig om sig själva och klimakteriet. Appen låter kvinnor följa sina klimakteriella symtom på regelbunden basis och förstå hur dessa utvecklas över tid. Olivia ger också sina användare individualiserade tips på tekniker som kan få dem att må bättre.

Mina Lindman, VD & Amy Aanen, Operativ chef

Anyone
Det är en radikalt enkel produkt som möjliggör för användare att prata med en expert i fem minuter. Ingen video, ingen chat, ingen flexibilitet i form av tid – bara fem minuters röstsamtal. Precis som Twitters 140 tecken, uppmuntrar begränsningen till kreativitet och skapar nya användningsområden. Ställ en konkret fråga, dubbelkolla information, eller upptäck något helt nytt. Vem som helst bidra med sin tid och sätta sitt eget pris.

BrightBee är en SaaS-plattform som hjälper mäklare att hitta köpare och säljare lättare via sociala medier. Deras avancerade målgruppsmetod kombinerar detaljerade sökparametrar (specifika intressen, demografisk data, online beteende m.m.) med offline data (CRM-system + andra databaser), återmarknadsföring (besökare på kundens hemsida) samt digitala tvillingar och AI/machine learning.

Nick Börjlind, VD, Rashdan Natiq, Teknisk chef & Niven Chinasamy, Operativ chef

Allihoop är ett progressivt co-living-varumärke som erbjuder sina användare en flexibel urban livsstil. Genom att kombinera skandinavisk design med kreativ teknologi och en stark gemenskapskänsla skapar de platser man kan kalla ‘hem’. I den växande generationen av arbetande nomader finns ett behov av innovativa levnadslösningar. Allihoop erbjuder en flexibel, bekväm och problemfri upplevelse som accelererar processen att bosätta sig i en ny kontext och påbörja en ny fas i livet.

StarPrise är den första peer-to-peer-marknadsplatsen i Mellanöstern för personliga videoinspelningar av kändisar som beställs av fans. Genom att koppla ihop fans med deras idoler på ett personligt plan möjliggör man för kändisar att interagera med sin fanbas på ett mer autentiskt sätt samtidigt som de kan använda StarPrise som en effektiv sidoinkomst.

Eyad Al Nesrawi, VD & Bakr Kawkji, Teknisk chef

Om Antler
Antler, en global startup-generator och riskkapitalbolag som bygger nästa stora våg av techbolag, grundades 2017 i Singapore av Magnus Grimeland (tidigare medgrundare av Zalora som såldes till Global Fashion Group). Med missionen att göra exceptionella individer till fantastiska grundare har Antler som mål att skapa tusentals bolag globalt inom de kommande fem åren. De väljer ut världens mest briljanta och målmedvetna personer, hjälper dem att hitta rätt medgrundare och kopplar ihop dem med ett toppnätverk av rådgivare och experter globalt. Antler bryter barriärerna till entreprenörskap genom att erbjuda finansiering från dag ett, bygga starka team från grunden och möjliggör för grundare att snabbt lansera och skala upp sina idéer. Redan nu finns program i åtta städer globalt, och under 2020 lanseras Antler i bl a Jakarta.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Charlotte Nordén:s turn around – ökade Cellbes omsättning med 200 miljoner