fbpx

Silvia Bakir – “Våga chansa och hitta rätt på vägen”

Med en stor passion för människor och påverkan blev Tres kunder hennes fokus.

Vi träffar Silvia Bakir som är kundservicedirektör för Tre, hon berättar om ett inkluderande ledarskap och delar med sig av sin resa genom karriären. Hon delar också med sig av sina bästa tips för att motivera generation Z och för att lyckas.

2016 blev Silvia Bakir uppringd av mobiloperatören Tres tidigare personaldirektör Mattias Segelmark. Tre år senare stod det klart att Silvia skulle ta över rollen som bolagets kundservicedirektör med över 200 medarbetare i sin organisation, många av dem mellan 18-25år. Ett uppdrag hon tagit med stort ansvar och som resulterat i framgång.

Inkluderande ledarskap i fokus

För Silvia har ett inkluderande ledarskap stått i fokus och hennes filosofi handlar till stor del om att som ledare skapa en öppenhet för idéer och en kultur där medarbetarna kan inkomma med innovativa idéer. Det är även viktigt att ha en snäll misstagskultur.

 Med tanke på den värld vi befinner oss i där allt går väldigt fort behöver dagens bolag kunna vara snabba, våga chansa och rätta till på vägen. Då måste chefen tillåta en sådan verklighet på riktigt.

För henne handlar det också om att öppna upp och bryta mönster så väl som när det kommer till jämställdhet som inkludering i team med olika bakgrund och erfarenhet. Detta för att bemöta målgruppen såsom samhället ser ut.

När Silvia klev in som kundservicedirektör förra året, strax efter att Tres nya VD Haval van Drumpt tog över rodret. Då flyttades hon också in med kundservice i högsta ledningsgruppen. Silvia kunde vara kundens röst direkt in i ledningen, något som många stora bolag lätt missar.

Silvia Bakir

Bra lönsamhet enligt Silvia Bakir

Idag står Tre stadigt med en lönsamhet som är högst i branschen och med den starkaste tillväxten sedan 2016.

Trots att 2020 till stor del kantats av Covid-19 har Tre växt omsättningen med över 6% samtidigt som konkurrenterna minskar.

För Silvia Bakir har arbetslivet legat nära hjärtat sedan skolåren. Karriären tog fart redan måndagen efter studenten. Där hon började med ett extrajobb som senare blev ett ledaruppdrag hos Riksbanken.

Efter att ha ändrat kursen mot att följa sin passion, att få arbeta mer med människor och få vara med och påverka så hamnade hon lite av en slump i Telekombranschen. Där har hon de senaste 19 åren varit i olika typer av ledningspositioner. Före Tre gjorde Silvia bland annat en framgångsrik resa mellan olika affärsområden hos Tele2. För henne stavas framgångsreceptet – “hårt arbete, uthållighet och våga slänga sig ut att testa.”

Silvia Bakirs bästa tips för att lyckas

  • Släpp prestigen – Generation Z är inte intresserade av auktoritet och hierarki och makt.
  • Belöna beteenden och arbeta med att påvisa vilken möjlighet de har att påverka företagets framgång
  • Anpassa din verksamhet till en mer flexibel arbetsplats – Generation Z anser inte att trygga anställningar är lika viktiga, de vill gärna ha flexibla arbetstider och arbetsplatser.

Klicka här för att läsa fler inspirerande intervjuer.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Retorikexperten: Tre känslor du vill väcka hos din publik