fbpx

Säljcoachen släpper en bok om AI och försäljning

Max Söderpalm är aktuell med boken AI och försäljning

Max Söderpalm arbetar med att hjälpa företagare och säljare att bli mer framgångsrika inom sitt jobb genom att öka sin försäljning. Det gör han genom att skriva böcker och ljudböcker, genom att föreläsa och säljträna. Just nu är han aktuell med att släppa boken AI och försäljning. 

Detta har han gjort under lång tid, vilket har lett fram till att han har kunnat lära sig en egen filosofi för hur du blir bättre på att göra affärer. En filosofi som, enligt hans erfarenhet, kan ge en hel strategi och leda till snabb förbättring både vad det gäller omsättning och resultat.

En del människor tror att det bara handlar om att öka sitt tempo inom säljet, alltså fler möten och fler kontakter. Att öka sin försäljning långsiktigt är så mycket mer än det.

– Och jag kan avslöja en sak. Det är genom att arbeta på ett mer genomtänkt sätt som man kan få störst framgångar. Så mitt jobb är att hjälpa andra att börja använda den strategin. En del människor tror att det bara handlar om att öka sitt tempo inom säljet, alltså fler möten och fler kontakter. Att öka sin försäljning långsiktigt är så mycket mer än det, menar Max.

Hur kom du in på detta med AI?

– Det började med att jag fick ett boktips av en god vän. En bok som heter The Big Nine. När jag läste den insåg jag hur snabbt AI utvecklas utan att den vanliga icke-IT människan märker det. Man märker såklart att en del saker blir bättre och enklare, till exempel att handla online eller att använda sina mobiler mer effektivt, men man förstår inte helheten.

Då började han fundera på hur det här kommer påverka hur man köper och säljer i framtiden. De frågorna ledde till en vilja att veta och lära mig mer. När Max upptäckte att en livs levande robot skulle vara med på en konferens han hade sneglat på så bokade han in sig på det eventet och åkte dit. Och efter det bestämde han sig.

Jag skulle skriva en av världens första böcker om hur Artificiell Intelligens, rätt använd, kan hjälpa vilket säljande bolag som helst att öka både försäljningen och vinsten.

– Jag skulle skriva en av världens första böcker om hur Artificiell Intelligens, rätt använd, kan hjälpa vilket säljande bolag som helst att öka både försäljningen och vinsten, säger Max med eftertryck.

Om boken

Boken vänder sig till alla som vill veta mera om vad AI är och som är nyfiken på hur du kan dra nytta av detta i ditt jobb som företagare, VD, försäljningschef eller säljare.

– Jag tror förresten alla som är intresserade av att hänga med framåt, istället för att sitta fast i gnällhörnan och hävda att det var bättre förr, borde läsa den. Det är inte en bok för inbitna AI-tekniker, boken är faktiskt inte teknisk alls. Däremot är den för dig som ännu inte öppnat ögonen för vad som pågår mitt framför ögonen på dig, som du inte ser, fortsätter han. Ungefär som när du vill tända lampan så trycker du på knappen för att tända. Du förväntar dig då att det blir ljust. Du bryr dig inte så mycket om att det fungerar, bara att lampan tänds.

Genom att få en liten förståelse för detta inom AI-världen så hoppas Max på att han kanske kan inspirera dig att ta reda på vilka knappar ni borde trycka på i ert företag. För att ni ska få en ljusare framtid, förmodligen tillsammans med AI.

Vad kan man ha för konkret nytta av AI som företag och som säljare?

– Låt mig börja med en motfråga. Visste du att den genomsnittlige säljaren lägger ca 65 % av sin säljtid på administration? Varav mer än 30 % är på att skicka olika typer av email. Genom att ta in AI i sitt jobb kan ett företag få fördelar i allt ifrån att se till att rätt säljare pratar med rätt kund, att säljaren säger rätt saker i säljsamtalen och får coaching under tiden, att automatisera administration och mejlskick, menar han.

Det finns till och med AI-system som kan analysera vilka fraser i säljsamtalet som lättast leder till affär.

– Säljer du via webbshop kan AI hjälpa kunden att själv öka sina inköp genom att man får rätt förslag på produkter som kunden behöver, genom merförsäljning.

Vilket är något vanligt misstag många säljare, företag gör när de ska implementera AI i sina processer?

– De allra flesta har inte kommit så långt att man har börjat. När man väl sätter igång tror jag det är en viktig nyckel att börja i liten skala och att man först verkligen utvärderar om dom processer man jobbar i idag verkligen är dom mest effektiva. Så att man inte bygger AI system som egentligen inte behövs, fortsätter Max.

Ett av bokens kapitel ger ett förslag på enkel plan för hur det här kan gå till. Det viktigaste är att börja i liten skala och med rätt saker.

Hur vanligt kommer det att bli framöver med AI i säljsammanhang?

– Vi står alla vid ett vägskäl just nu. Antingen blicka bakåt eller att följa med framåt. Jag antar att du har frågat din telefon saker ibland, kanske när du är ute och kör bil? När Siri svarar dig att ”Vädret är ganska bra, åtminstone just nu”. Då har du just använt ett AI för att lösa ett problem, på ett helt nytt sätt, fortsätter han.

– Du kanske inte tycker att det är så märkvärdigt? Men faktum är att just Tal-sökningar ökar dramatiskt varje år. Du kommer snart kunna köpa eller sälja nästan vad som helst genom att prata med din telefon. Det är AI som gör det möjligt. Tänk om du tog med din iPhone tillbaka bara 80 år, till 1940, och visade dom människorna att du dels hade en telefon utan tråd som gick att bära med sig, dels kunde prata med ingen alls och få svar om i princip vad som helst och dessutom få saker att hända automatiskt.

– Då hade du ansetts vara som en trollkarl. Eftersom utvecklingen går så extremt fort, så räcker det att bara tänka tio år framåt. Vad som kommer vara möjligt då. Så ett gott råd för mig. Börja tänka på detta nu, avslutar Max.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Anna_Kult (1)
Digitala experten Anna Kult: ”Andras framgångar är viktigare än dina egna misslyckanden”