Please the Swede heter underklädesvarumärket som ska få fler män att bära traditionella boxershorts. Genom att leverera en traditionell boxer i 100% kammad bomull med ett handgjort, elastiskt, inre midjeband vill grundaren Richard Lindqvist kombinera optimal komfort med en passform för alla.
Vi har träffat grundarna och gänget bakom Please the Swede som är nya uppstickare inom kalsongbranschen. Bolaget har sin bakgrund i grundaren Richard Lindqvists utlandsstudier i Santa Barbara. Via de fashionabla svenska tjejerna som Richard och hans vän och medgrundare Joel umgicks med framkom det att de inte kunde tänka sig något annat än att killar bär traditionella boxers.
Efter denna nyfunna insikt fylldes underklädesgarderoben med boxers.
– Efter hemkomsten till Sverige väcktes min förundran över det begränsade utbudet av kvalitativa boxers som finns till en rimlig prislapp. Då föddes idéen till Please the Swede, en strävan efter att revolutionera mäns syn på underkläder, berättar Richard.
Det är dags för män att släppa taget om de gamla, håliga slim-fit varianterna och snygga till underklädesgarderoben. Därför har Please the Swede tagit fram en traditionell boxer med en något mer modern passform där fokus ligger på att leverera stil och komfort för en schysst prislapp.
Alla ska kunna bära kvalitétsboxers. Boxeranvändare har även en högre andel och koncentration “simmare”, säger Richard med glimten i ögat.

Även forskningen stöder anledningen till att män ska bära boxers.
Boxers är inte bara det mest stilrena underklädesalternativet. Forskning publicerad i The Journal of Human Reproduction visar att män som använder boxerkalsonger kan tillgodoräkna sig en högre andel och koncentration “simmare” än män som använder mer åtsittande kalsonger.
I en intervju med The Independent fastslår rapportens huvudförfattare, Dr. Lidia Minguez-Alarcon vid Harvard T.H. Chan School of Public Health, att rapportens, som är den största i sitt slag, innehåll går helt i linje med tidigare forskning.
Stillegenden Filip Strömbäck har gått in som delägare
Sedan hösten 2018 är Filip Strömbäck, känd för sin roll i podcasten Stiljournalen, aktieägare i företaget bakom Please the Swede. Han har bland annat fått ta fram tre egna färger som går under samlingsnamnet ”Signatures” och som på kort tid blivit varumärkets bäst säljande boxers.
Please the Swede grundades som ett projekt vid sidan om studier under hösten 2017 och har nu sålt över 1500 par boxers genom sin webbshop pleasetheswede.com.
Den 25 juni släpper Please the Swede tre nya boxers under samlingsnamnet Classics.
– I olika färger och ett klassiskt randigt mönster vill vi tilltala både redan frälsta boxeranvändare och nya konsumenter, säger Richard Lindqvist.
Kalsongerna går i linje med strategin som utarbetades när Strömbäck kom in som aktieägare, att skapa ett bredare utbud av stilrena boxers som vem som helst kan tänka sig att prova. På så sätt hoppas gänget bakom Please the Swede att fler män vågar ta steget till bättre underkläder.
Med ett bredare utbud av stilrena boxers hoppas vi att fler män vågar ta steget till bättre underkläder.
Varje kalsong illustreras av en särskilt utvald modell. Värt att poängtera är att stilexperten Fredrik af Klercker modellar för den kanske mest klassiska boxerkalsongen, ljusblåvit-randig som naturligtvis går under namnet Fredrik. Vi frågar Fredrik vad han tycker om kalsongerna:
– Fantastiskt luftiga och sköna med det perfekta materialet och mönstret, det finns bara ett sätt boxershorts ska se ut och kännas, såhär!