Genom att använda teknik för att effektivisera HR frigörs tid för kreativt och strategiskt tänkande i hela organisationen. Samtidigt som minskad administration uppskattas av de flesta i företagen, menar Maria Duni på Personio.
Trots att teknik bidrar till bättre kommunikation, innovation och ökad effektivitet för både stora och små företag så finns det utmaningar. Många vittnar om att ju mer teknik vi använder på arbetsplatsen desto större risk att leder till “digital överbelastning”.
Teknikens roll i en verksamhet
– Det finns en växande oro bland anställda om huruvida tekniken hjälper, eller om den snarare stjälper. Med ett överflöd av digitala alternativ som står till förfogande. För exempelvis spårning av arbetsflöden och problemhantering, riskerar dessa att sänka produktiviteten hos de anställda samt skapa frustration i deras vardag, säger Maria Duni, Nordenchef på Personio.
Enligt Maria Duni behöver man som vd ha detta i åtanke. Och noggrant överväga vilken roll tekniken ska spela i ens egen verksamhet. Och säkerställa att den stödjer en positiv upplevelse för medarbetarna.
– Oavsett om det är genom ett smidigare sätt att anmäla frånvaro i HR-systemet eller möjligheten att stänga av kommunikationsflöden när arbetet kräver ökat fokus, så måste tekniken strömlinjeformas och ha användarnas upplevelse i centrum, förklarar Maria Duni.
Effektivisera digitala verktyg
Användarcentrerad HR-teknik kommer inte bara att gynna de anställda. Även många HR-team är hårt belastad idag av förfrågningar från verksamheten.
– Under de senaste 12 månaderna har vårt eget HR-team fått hantera undertecknandet av 835 anställningsavtal, genomfört 13 000 intervjuer och samtidigt fått lägga 40 procent av deras värdefulla tid på att hantera medarbetarförfrågningar i HR-relaterade ämnen. Det är uppenbart att vi skulle kunna använda våra HR-team mycket mer kreativt och strategisk, men att de översvämmas av administratörsuppgifter och enklare ärendehantering, säger säger Maria Duni.
Genom att effektivisera digitala verktyg kan man enligt Maria Duni minska det administrativa arbetet och på så vis tillåta HR-teamen att istället fokusera på att ge medarbetarna den anställningsupplevelse de behöver.
Med en stigande inflation och höga kostnader
– Detta har aldrig varit viktigare. Vi går från en kris till en annan, med stigande inflation och höga kostnader för såväl de anställda som företagen. För ledare i alla slags organisationer kan detta innebära ännu en tidsperiod med snabba förändringar, budgetstress och beslut som måste fattas i hast, menar Maria Duni.
Enligt henne måste man som företagare idag se till att man står väl rustad för att på bästa sätt kunna tackla krisen som befinner sig framför oss. Där kan tekniken vara till stor hjälp om den används på det mest effektiva sätten.