Linnéa Kornehed och Einride utmanar jättarna med självkörande ellastbilar

Einride grundades 2016 och bygger hyttlösa, elektriska, fjärrstyrda och självkörande lastbilar.

Vi har träffat Linnéa Kornehed som är medgrundare till Einride – den svenska uppstickaren som utvecklar koldioxidfria självkörande lastbilar utan förarhytt. Tillsammans med andra aktörer i framkant som Tesla hoppas de dra ifrån marknadsledare som Volvo och Scania. Einrides tekniska innovation är efterlängtad i våra utsläppstunga samhällen och har potential att förändra hela transportbranschen. 

Linnéa Kornehed är utbildad i datavetenskap och grafisk design. Innan Einride startade hon flera bolag och har även hunnit med en karriär som IT konsult.

Berätta lite om din bakgrund, hur kommer man in på techinnovation inom lastbilsbranschen?
Linnea berättar att hon lärde sig själv att programmera redan i gymnasiet. Först genom att göra om andras webbsidor och sedan själv genom att utveckla egna sidor.

– Efter gymnasiet arbetade jag på en rekryteringsbyrå och fick efter ett tag rollen som IT-ansvarig för byrån. När jag ville ta mig vidare i företaget så märkte jag vikten av att ha en utbildning, och styrde då om resan mot studierna.

En kombination av datavetenskap och grafisk design lärde mig om bland annat ”the grid”, där man arbetar med perspektiv och gyllene snittet. Den stilen var väldigt logisk och matematisk, vilket intresserade mig extra mycket.

Under tiden som hon läste en kurs inom grafisk design på IED i Barcelona, träffade hon Robert Falck, som har en liknande bakgrund inom tech och utveckling. Och det var där som starten på Einride började.

Einride är ett nyligen startat Techbolag som utvecklar mjukvara och teknik för självkörande och elektriska fordon. Bolaget startades 2016 och har snabbt blivit en av transportbranschens största utmanare av den traditionella lastbilen. Deras vision är att skapa en hållbar transportsektor och de har redan lyckats utveckla och implementera den första “T-poden” tillsammans med DB Schenker som kan köras autonomt och via teleoperation i Jönköping.

Einride T/Pod ska kunna ersätta en stor del av dagens godstransporter. Fordonet saknar förarhytt då den kör helt på egen hand, dessutom drivs den med batterier.

Med Einrides teknik blir det möjligt att transportera tunga lastbilar utan koldioxidutsläpp
– Genom att kombinera ny teknik inom batteri och självkörande kan vi genom vårt AET-system (Autonomous Electric Transportsystem) erbjuda hållbara och kostnadseffektiva transporter. Vår ambition är att minska koldioxidutsläppen med 90% och helt reducera kväveoxidutsläppen.

Einrides T-pod är världens första lastbil designad och utvecklad för autonom och elektrisk körning. T-poden har ingen plats för en chaufför i själva fordonet men kan fjärrstyras via Einrides Teleoperation system.

Fördelarna med T-poden är många. Lastbilsförare är idag hårt utsatta där vi ser ett underskott av förare i världen över. Det innebär långa timmar med dålig arbetsmiljö så som stillasittande, nattkörning och många dagar borta från sina familjer. Einrides teknik med fjärrstyrning kommer att förbättra denna typ av jobb.

Vilka ”ögon” och säkerhetsutrustning har den automatiska lastbilen?
– Kameror och annan utrustning såsom lidar och radar ger våra fordon 360 graders medvetenhet om omgivningen. Vår logik för självkörande bygger på att inte ta några risker.

Hur påverkar tekniken prisbilden?
– Vi kommer att kunna hålla en bra prisbild mot våra kunder och samtidigt erbjuda hållbara transporter. Detta genom sänkt kostnad av hårdvaran och ökad produktivitet genom fler drifttimmar.

Ambitionen är att skapa ett säkert och hållbart transportalternativ.
– Vår T-pod är mindre än dagens stora lastbilar och kommer upplevas, tror vi, när man vant sig, som både säkrare och smidigare inslag i trafiken. Just nu jobbar vi med att rulla ut lösningar i kontrollerade miljöer där både användare och medtrafikanter gradvis kan vänja sig vid den nya lösningen.

Under de närmaste åren kommer alltså fokus vara på kontrollerade miljöer men har nyligen även fått tillstånd att testköra bilarna på allmän väg, vilket är ett stort steg framåt.

Einride leverar idag till DB Schenker, Svenska Retursystem och Lidl och har redan en stor förfrågan och globalt tryck på sig.
– Vi jobbar hårt med att svara upp på efterfrågan och våra kunders förväntningar. Det innebär ett arbete med att skapa ny teknik, skala verksamheten och samtidigt leverera tjänsten till våra kunder. Vi har ett starkt team som är väldigt motiverade till att vara med och driva en förändring till en hållbar framtid.

No drivers mean no overtime, no health insurance, no out-of-pocket expenses for meals and no mandated sleepy-sleep time. Cut these expenses and you can easily see why many transportation companies – and the customers they serve – will have a very keen interest in the success of Einride’s prototype.
Gene Marks, Washington Post

I somras lanserade Einride sitt andra fordon. Den självkörande, eldrivna lastbilen T-log ska transportera timmer på egen hand.

På vilka sätt ser du att ni kan förändra transportbranschen?
– Vår vision är att skapa en transportlösning som både är säkrare och miljövänligare. Dagens transport står för mer än fem procent av de globala utsläppen av koldioxid. Vi vill med vår lösning ge ett alternativ och bidra till att minska utsläppen globalt.

Ung kvinna i mansdominerande bransch – hur påverkar det dig?
– Transport har historiskt varit en mansdominerad och konservativ bransch. Vi ser det därför som en möjlighet att skapa och erbjuda något progressivt och nyskapande. Fördomar, förlegade strukturer och gamla tankemönster är grunden för disruptiva möjligheter.

Fördomar är affärsmöjligheter. De som inte har förstånd att se talang och förmåga utifrån karaktär kommer anställa fel personer och skapa sämre företag. Vi måste skapa en hållbar transportsektor, det innebär nya svar och lösningar, inte gamla sanningar.

Du nämner att Einride är lite som en bebis – som ibland håller dig vaken på nätterna med många timmars hängiven arbete. Har du någon strategi för att hålla igång arbetet och hitta återhämtning?
– Det vi gör har möjligheten att skapa något bättre för vår och våra barns framtid. Det har hjälpt mig många gånger att hitta vilja och motivationen att fortsätta framåt även då det varit tufft. Jag hittar mycket glädje och energi i att träffa människor och få spendera tid med teamet. När jag hinner så blir det ett glas vin och skratt med vänner.

I måndags blev det klart att Einride T-pod kommer trafikera en allmän väg i Jönköping. Det är första gången i Sverige som en självkörande lastbil nu får rulla på allmän väg. Det handlar om en kort bit allmän väg, cirka 100 meter. Rutten är totalt 300 meter lång. De resterande 200 meterna finns inne på DB Schenkers angränsande logistikområde i Jönköping. T-poden ska göra dagliga transporter mellan ett lager och en terminal.

Ett (litet) stycke trafikhistoria skrivs och det är verkligen jättespännande, kommenterar Linnea innan vi avslutar intervjun.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Mathilda Wibom Westerberg och nystartade Juniper: “Vill göra premiumsängkläder tillgängligt för fler”