fbpx

Huvudverket – en väg ut ur arbetslöshet

Vi träffar Per från Huvudverket, han berättar om deras lösning under pandemin och vilka möjligheter det finns för dig som blivit av med jobbet.

Vi träffar Per Mellström som är delägare och VD för Huvudverket. Per berättar om vad de arbetar med, hur rådande pandemi har påverkat och hur huvudverket tror att framtiden kommer se ut. Han delar också med sig av hur en rekryterare läser ett CV och sina bästa tips för dig som ska skriva ett.

Vilka är ni och vad gör ni?

— Vi är nio personer och av oss nio är det fem stycken seniora rekryterare där alla har en skarp bransch kunskap. Vi heter huvudverket och jobbar med rekrytering. Och så har vi något som kallas för våra underverk som är olika inriktningar. De kallar vi för sifferverket, kommunikationsverket, besöksverket, styrverket, HR-verket och franchiseverket. Och besöksnäringen är det vi är störst inom. Varje vecka försöker vi träffa 35 personer. De som hör av sig vill visa sig för en rekryterare och vi svarar alla som hör av sig. då vi vill hjälpa alla med jobb, berättar Per.

Per har jobbat som rekryterare i 6 år och jobbar främst med kommunikation och besöksnäring. Och innan det har han haft alla chefsroller. Och liksom Per har alla på huvudverket jobbat i den branschen som de rekryterar till.

Har ni märkt någon skillnad under pandemin?

— I mars vände allting på en dag, människor fick panik och det blir helt tomt med arbetsplatser. Men framåt maj blir det lite lugnare igen och företag börjar återuppta det som inte blivit avslutat. Vilket leder till att vi istället rekryterar människor för att ersätta. Bank och finans verkar behöva mer resurser. Och inom HR och franchise behövs det förstärkning. Och de människor som blir av med jobbet blir istället super entreprenörer och vågar ta ett kliv in i franchise. Just för att det är mitt emellan, där allting är klart och du kan komma rakt in i ett färdigt koncept eller projekt.

Om pandemin försvann idag hade allting varit som vanligt inom någon månad.

Tendenserna till nya attityder påverkar arbetsklimatet. Ändå är väldigt få uppgivna, det finns fler människor som är modiga och vågar testa något nytt. Idag jobbar 3% i Sverige med franchise och branschen växer i Skandinavien, medans det är större i Europa och ännu större i USA. Varje nytt bolag öppnar dörrar för fler än en person. Tänk dig att det kan finnas 15 heltidsanställda och 30 deltidsanställda.

Hur mycket har arbetslösheten ökat?

— Arbetslösheten har aldrig varit så hög som den är idag, 25 000 fler sen förra året är långtidsarbetslösa idag. Ökningen sen ett år tillbaka är 25%.

Vad är er lösning?

— Vi har bestämt oss att ha en ledande roll inom franchise som rekryteringsfirma, vilket betyder att vi vet vem som är mäklare i Sverige, så tar vi in alla franchise som vi tycker är trovärdiga – kommer de kunna växa? Kommer de kunna tjäna pengar? Vi väljer ut de som vi anser har en schysst deal som kommer att fungera i Sverige eller runtom i Sverige. De som är mest relevanta i Sverige idag är franchiseverket.se.

Vi fokuserar på att ha koll på lagret av kandidater och rekryterar traditionellt.

Till exempel använder yrkeshögskolan oss i deras utbildningar. Just nu har vi totalt sju stycken uthyrda inom ekonomi, HR och kommunikation. Vi vill utöka våra nätverk och visa att vi finns. Samtidigt blir vi fler och fler och möter de som inte fått jobba kvar hos våra konkurrenter. Vi vill bredda oss och hitta nya hjältar, då det finns så oerhört mycket kompetens så vill vi skapa fler underverk för att vi möter de som är specialister, men som blivit av med jobbet.

Hur ser ni på framtiden?

— Framtiden gynnar förmodligen entreprenörer, internationella krafter är starkare än små lokala. Det är bra att ha lite muskler omkring sig. Många kommer ta fler saker vid sidan och samarbeten med konsulter kommer bli större med att slå sig samman. Fler går ihop. Människor kommer bli mer modiga för att man är tvungen och fler nya små företag kommer komma med tjänster som man kanske inte visste att man behövde.

Bästa tipsen för CV och personligt brev

— Innehållet är självklart viktigast. Man kan se det som ett träd, där studierna är rötterna och kunskaperna är stammen, erfarenheten är grenarna och kompetenserna är frukten. Det är så jag läser ett CV, och kompetenserna är det som är viktigast. Det är också bra att ha kompetenserna i ett personligt brev. Tänk att det är reklam för dig själv. Tänk att ha in en AIDAS i det, A för attention, I för interest, D för desire, A för action och S för sender. För att du har max 3-5 minuter på dig att den som läser ska fånga intresset.

Per Mellström VD för huvudverket
Per Mellström

Här kan du besöka huvudverkets hemsida och fördjupa dig mer om de olika underverken.

Vill du läsa mer? Läs sex enkla tips för att lyckas på LinkedIn här!

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Retorikexperten: Tre känslor du vill väcka hos din publik