fbpx

Hemmabossarnas tips för lyckade karantändagar

Hemmaveckorna och karantändagarna blir fler och fler, och det finns sannerligen en risk för att motivation och energi tar sig en dipp. Vi tar hjälp av tre framgångsrika företagare som har väl beprövade tips för att hålla effektiviteten uppe. 

Dennis Rudberg. Foto: Kristian Pohl/Under nio nätter

Denise Rudberg: Kliv upp ur sängen utan att passera gå!

Denise Rudberg är en av Sveriges mest framgångsrika författare och just nu aktuell med hennes historiska romanserie, som påbörjades våren 2019 med succéboken “Det första chiffret”. Hennes  tre oerhört väl beprövade tips för att arbeta hemifrån är:

  1. Kliv upp ur sängen utan att passera GÅ och bädda sängen! En bäddad säng ger en utmärkt bra förutsättning för att resten av dagen ska bli lyckad.
  2. Duscha och klä på dig rena kläder. Utan resår. Resår kan annars bidra till oönskad och onödig viktuppgång, helt utan att du märker av det. Vanliga kläder signalerar trots allt en varningssignal när de spänner och drar. Det är då dags att lägga av med vanan att trycka i dig ett rör Singoalla så fort du avslutat ett jobbsamtal.
  3. Välj en plats i lägenheten som du gör till ditt kontor. Förslagsvis så långt bort från din säng som möjligt. När du sedan stänger ner jobbet för dagen plockar du också bort arbetsplatsen eller stänger dörren om du har ett avskilt rum. Markera för dig själv att nu jäklar är du ledig.

 

Filip Strömbäck. Foto: Please the Swede

Filip Strömbäck: Carry on!

Filip Strömbäck är en av Sveriges välkända poddare och även han en van hemmakontorsråtta. Han har spenderat många timmar hemma i uppstarten av rekryteringstjänsten Exparang och ger oss sina tips nu när mötesmiljön har förändrats radikalt:

  1. Carry on. Nu kanske det är lite speciellt med min situation som egenföretagare som inte är van vid massa kollegor i stort öppet landskap. För mig är det helt ärligt ingen skillnad från tidigare. Lite mer möten digitalt, och lite färre möten fysiskt men thats it. Om man inte är van vid att vara ensam så förstår jag att det blir klurigt. I så fall hade jag nog sett till att hålla mig i kontakt med mina kollegor regelbundet under dagen.
  2. Håll rutinerna. Gör som du brukar, men byt ut whatever kontorsstol du hade tidigare mot whatever köksstol du använder nu. Se till att ha kaffe hemma.
  3. Kom ut. Träna mer.

 

Susanne Birgersdotter. Foto: Press

Susanne Birgersdotter: Tidiga morgnar och digital AW med vänner.

Susanne Birgersdotter kallas för appdrottningen efter mer än tip lanserade appar. Även om hon medger att det varit tuffa hemmaveckor så har hon kommit på hennes bästa sätt för att hålla energin uppe:

1. Absolut matlagning. Testa nya olika rätter som du tidigare kanske inte haft tid med, nu har du tid att sätta på musik hälla upp ett glas vin och laga en massa god mat.

2. Tidiga mornar. Träna hemma, det finns många bra hemma program allt från yoga till hård workout, ta en längre dusch än vanligt och drick kaffet i lugn och ro, en magisk start på morgonen.

3. Ha digital AW med dina vänner. Vi behöver fortfarande varandra 🖤

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Så vinner du över nervositeten – 5 tips för dig som är rädd för att tala inför grupp