Appen TikTok har tagit världen med storm, men svenskarnas koll på den sociala plattformen är fortfarande ganska begränsad. De flesta unga under 18 år har stenkoll på appen, men i förra årets rapport av ”Svenskarna och internet” så inkluderades inte ens TikTok i statistiken över svenskarnas konsumtion av sociala medier.
Entreprenören Gary Vaynerchuck, VD på VaynerMedia, är en stor förespråkare för TikTok som marknadsföringskanal för varumärken och entreprenörer. Inte minst på grund av den enorma räckvidden man kan uppnå organiskt.
Även om det finns flera svenska TikTok-influencers så finns det fortfarande en stor brist på svenska företag och entreprenörer på plattformen.
Här kommer fyra anledningar till varför du bör ladda ned TikTok nu.
1. Under april 2020 laddades TikTok ned 107 miljoner gånger, vilket gör appen till den mest nedladdade i världen efter Zoom den månaden. Det är ett misstag att underskatta en så populär app.
2. TikTok är mer än bara dansande tonåringar. Ju mer du använder appen, desto mer relevant innehåll visar appen för dig. Det finns många nischade innehållsskapare på plattformen – psykologer, marknadsförare, dietister, makeup-artister. Det finns alltså något för alla!
3. Många virala trender börjar på TikTok, till exempel den sydkoreanska kaffedrinken dalgona coffee/whipped coffee som tog hela världen med storm under april månad. Vill du ha koll på trender och konsumentbeteenden måste du befinna dig där allt börjar.
4. TikTok överträffar precis alla andra appar när det kommer till potentiell organisk räckvidd. Vem som helst kan skapa viralt innehåll!
Din målgrupp finns redan på appen eller så kommer de att finnas där snart.
Om du eller ditt företag försöker nå Generation Z så är närvaro på appen ett måste – de representerar nämligen den största målgruppen just nu.
Övertygad än? Vare sig TikTok är rätt plattform för dig och ditt företag eller inte, ladda ned appen och skapa dig en egen uppfattning.