Framgångssagan Budbee – från studentföretag till miljardvärdering på fyra år

Foto: Henrik Eliasson

Det började 2015 som ett studentföretag när Fredrik Hamilton läste på Handelshögskolan. Idag har Budbee vuxit till att bli en av de största utmanarna inom logistikbranschen. Nu är siktet inställt på att erbjuda konsumenter i fler länder de smidiga leveranser som blivit företagets signum.

Förfinade leveranstjänster baserade på nya digitala möjligheter har varit hajpat de senaste åren. Inte minst svenska Budbee. Med flera investeringsrundor bakom sig arbetar företaget idag med större ekonomiska muskler än någonsin. Målet är att lösa den sista pusselbiten för ett friktionsfritt e-handelsköp, nämligen att kapa tiden konsumenter behöver lägga på att hämta paket utanför hemmet. Det som populärt kallats för “sista-milen-utmaningen”. Allt för att möta e-handlarnas och konsumenternas allt högre krav på effektiva, snabba och precisa hemleveranser och returer.

Studentföretaget som växte
För Budbees del började det 2015 när VD:n och tillika grundaren Fredrik Hamilton läste på Handelshögskolan i Stockholm. I samma veva som tankarna på ett logistikföretag var i spinn började e-handeln växa och hemleveranser göra succé på marknaden. Det var unika möjligheter, både för företag och individer.

Jag har alltid varit konstigt fascinerad av logistik och såg hur det fanns överkapacitiet i logistikflödet, bland annat när man handlade hem varor. Det var ostrukturerat, många olika bolag och förare samt mycket manuell handpåläggning, berättar VD Fredrik Hamilton.

Redan året därefter, 2016, tog Budbee in kapital och började att satsa ordentligt på sina lösningar med e-handelspaket. Idag sitter ett fyrtiotal anställda i moderna lokaler på Kungsholmen i Stockholm och lägger ett logistiskt jättepussel.

Idéen som blev Budbee var en hemleveransprodukt från företag till konsumenter (B2C) med fokus på snabb och smidig leverans för kunder som ville spara tid och ha koll på sina leveranser. Fredrik Hamilton och hans team utvecklade en egen mjukvara som kunde göra egna prognoser och ge kunden bra information. I oktober 2016 kom första beställningen på en hemleverans och paketet kunde levereras redan samma kväll för en liten kostnad.

Sedan 2016 har Budbee revolutionerat branschen för hemleveranser och idag erbjuder vi vår tjänst till över sex miljoner människor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingfors och Köpenhamn, berättar Simon Strindberg som är kommersiell chef (CCO) på Budbee.

Data som bränsle
Simon Strindberg berättar samtidigt att kundupplevelsen är det viktigaste för företaget. Man vill helt enkelt ge den bästa leveransupplevelsen.

– Idag har 30% av alla leveranser som gjorts betygsatts av konsument. Av dessa kundrecensioner/kundbetyg är snittet 4,89 / 5.0 vilket är bra men vi vill hela tiden bli bättre. Vi lyssnar mycket på våra konsumenter och gör hela tiden finjusteringar för att möta förväntningarna.

Dagens konsumenter vill definitivt ha snabbhet, mer valfrihet, transparens och hemleverans kvällstid. Därför bygger vi våra IT-system inhouse för att uppnå bästa kvalitet. Bränslet som driver verksamheten är data som samlas in längs hela logistikkedjan.

Simon Strindberg poängterar att det inte är Budbee som sätter konsument-priset på leveranserna
– Det är e-handelsföretaget som bestämmer hur mycket kunden ska betala för frakten. Därför kan priset för Budbee för konsumenter variera beroende på handlarens affärsstrategi, marginaler etc. E-handeln växer och leveransen är viktigare för kundupplevelsen än vad många kanske tror. En effektiv och kundfokuserat sista-milen-leverans kan vara avgörande för om en e-handlare skall lyckas eller inte.

Budbee levererar dagligen tiotusentals paket åt svenska e-handlare. Foto: Henrik Eliasson

Budbee jobbar även mycket med miljö och hållbarhet
– Vi jobbar löpande med att nya klimatsmarta initiativ/tester, exempelvis utvärderade vi under två veckor i april en biltilverkares senaste el-distributionsbil. Tills dess att vi kan leverara paket helt utan miljöpåverkan har vi ett samarbete med ZeroMission som hjälper oss att beräkna vår miljöpåverkan och korrekt klimatkompensera för detta, berättar Simon Strindberg.

Innovationsutveckling är även det en nyckel och Budbee har alltid en resurs som bevakar och letar efter nya och proaktiva lösningar. Detta kan innebära allt från smartare sätt att arbeta till att köpa effektiva elbilar för distributionen.

Med siktet inställt på Europa
2018 blev ett framgångsrikt år som överträffade Budbees förväntningar, med hög tillväxt i Sverige samt expansion till både Finland och Danmark. Bolagets tillväxtresa fortsätter oförtrutet och under 2019 kommer man att lansera tjänsten i Nederländerna. För att accelerera expansionen investerar Budbees befintliga delägare H&M-gruppen och Kinnevik totalt cirka 50 miljoner kronor, vilket gör att Budbee värderas till 940 miljoner kronor. Nästan en miljard kronor.

Vi är otroligt glada över att våra befintliga ägare fortsatt tror på bolagets framtid och vi ser fram emot att börja vår europeiska expansion, säger Fredrik Hamilton.

Det ska minst sagt bli spännande att följa utvecklingen för Stockholmsbolaget som på bara två år tagit en ledande position som den största aktören inom hemleveranser i Sverige och nu tar sig an övriga världen.

Budbee är ett tech-företag som skapat en modern last-mile logistikservice för e-handel.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Yildis “Idde” Charbachi – Stockholmsfrisören som gör internationell karriär på Fashion Week