fbpx

Digitala experten Anna Kult: ”Andras framgångar är viktigare än dina egna misslyckanden”

Anna Kults passion är att utveckla och paketera engagerande innehåll.

Vi har träffat Anna Kult som började sin karriär som redigerare på Aftonbladet år 2000. Efter 16 år med flera chefspositioner tog hon steget till startup-världen och lanserade appen Left or Right med Sofi Fahrman. Hon berättar för oss om utmaningarna att ta sig in i techbranschen som kvinna, att lära sig av andras framgångar och om möjligheterna inom e-handel.

Hur skulle du beskriva din karriärresa?
– Jag har jobbat med allt från lifestylekoncept i magasin- och veckotidningsformat till poddar, Viktklubb och marknadsplatser för mode och inredning. 2016 sa jag upp mig för att testa startup-världen och gjorde också en sväng på den digitala e-handelsbyrån Panagora.  

Det var inte alltid enkelt att ta sig in i en förhållandevis mansdominerad techbransch. Det upptäckte Anna när hon var med och startade appen Left or Right.
– Framförallt finansieringen av vårt bolag var en stor utmaning
. Generellt sitter män på pengarna och nätverken och män investerar helst i varandra. Jag har själv sett hur manliga grundare, med i mitt tycke usla idéer helt utan affärsmodell, lätt som en plätt fått in tvåsiffriga miljonbelopp från sina nätverk. Ett kvinnligt grundarteam skulle behövt leverera betydligt mer traction innan det hade trillat in några pengar. Därmed inte sagt att du har en autobahn till framgång bara för att du råkar vara man.

Men jag upplever att män har lättare att få in en första större investeringsrunda, som gör det möjligt för dem att ta sina idéer till nästa nivå.

Anna är glad för att ha fått chansen att testa på start up-världen, men hon skulle inte göra om det säger hon.
Det är en sak om man inte behöver tänka på försörjningen, då är det bara att tuta och köra. Men har man inte den lyxen är det bättre att starta ett bolag där man har intäkter, om än små, från dag ett och sedan växa organiskt. Vill man ändå ge sig in i techbranschen med sin briljanta idé, bör man först och främst göra massor av research och konkurrentanalyser och dessutom provtrycka olika affärsmodeller innan man försöker resa kapital. Och så ska man skaffa sig en mentor som sitter på ett riktigt bra kontaktnät.

Idag arbetar Anna till dagligdags som Head of Digital på Venue Retail Group. Bakom Venue Retail Group döljer sig en stor butikskedja i Sverige som heter Accent, som säljer resväskor och väskor.

I Norge driver vi en motsvarighet under varumärket Morris. Dessutom har vi en skokedja i Sverige som heter Rizzo. Mitt jobb går ut på att driva upp e-handeln för alla dessa koncept och samtidigt vara en champion för den digitala omställningen internt.

Helt klart innebär det en väldig bredd på arbetsuppgifter, men mycket handlar om att göra prioriteringar så att mitt team kan fokusera på rätt saker. Vi är inte så många, så det gäller att hushålla med resurserna.

Annas stora passion har alltid legat i att utveckla och paketera engagerande innehåll som på ett eller annat sätt leder till någon form av konvertering – oavsett kanal.
– Inspiration driver transaktion och steget från redaktionellt innehåll till e-handel kändes därför helt naturligt för mig. I takt med digitaliseringen och ändrade konsumtionsvaror är det viktigt med proffsiga handelssidor, ett snabbt och effektivt logistikflöde och ett kundbemötande i världsklass.

En stark närvaro i sociala medier och nära samarbete med influencers blir också allt viktigare vad det gäller e-handel.

Anna sitter även i juryn för Svenska SEO-priset som vill uppmärksamma duktiga e-handlare i Sverige som lyckats synliggöra sin e-handel. Ett pris som kan fungera som ett skyltfönster menar Anna.
– Personligen tycker jag att det är betydligt roligare att lära mig av andras framgångar än av mina egna misslyckanden. Genom att lyfta fram duktiga e-handlare som excellerar i Google-rankning kan vi andra förhoppningsvis inspireras till att bli mycket bättre. Och tuffare konkurrens driver ju utvecklingen framåt, eller hur?

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Hugo Larsson gör världen grönare med solenergi