Charlotte Nordén, VD Cellbes. Foto: Press

Charlotte Nordén:s turn around – ökade Cellbes omsättning med 200 miljoner

Charlotte Nordén är VD för Cellbes som nyligen firade 65 år i branschen. I en intervju berättar hon om den långa karriärresan inom detaljhandel och hur hon vände runt Cellbes omsättning med över 200 miljoner på två år. 

35 år inom detaljhandeln! Hur började resan?
— Jag startade min bana i en tygaffär för att sedan gå till NK i Göteborg där jag under åtta år gjorde karriär och slutade som tillförordnad varuhuschef. Därefter gick jag till ICA och jobbade under 12 år med deras “Non Food” sortiment.

Åren därefter jobbade Charlotte med många olika produktområden så som konfektion, skor och heminredning. Hon fick även möjligheten att starta ICAs första kontor i Shanghai, Kina. Därefter fick hon första VD-jobbet på en frivillig fackhandelskedja, Desam Fashion Group.

Cellbes är Charlottes andra “turn around”
— Efter fem år blev jag tillfrågad om jag ville komma till JOY Shop AB som VD och där var jag i fem år, utvecklade JOY butikerna och gick från minus till plus. De senaste tre åren har jag varit VD för Cellbes AB, där vi verkligen har gjort en ”turn around” på bolaget och ökade omsättningen med över 200 miljoner på cirka två år, med fortsatt lönsamhet. Under 2019 omsatte Cellbes 671 miljoner kronor.

Förra året firade Cellbes 65 år i branschen. Vad tror du är de viktigaste komponenterna för Cellbes framgångar?

1. Vi vänder oss till alla härliga kvinnor
— Cellbes har under alla år fokuserat på sin härliga kund, ”lokala kvinnor”. Detta var något jag ville ta fasta på när jag kom till Cellbes för tre år sedan.

Personligen så brinner jag för att lyfta kvinnors självkänsla och jag tror på att om man känner sig bekväm, trygg och snygg i sina kläder så sträcker man på sig lite mer och får en lite bättre självkänsla.

2. Eget sortiment och brett storleksutbud
— På Cellbes så gör vi största delen av vårt sortiment själva. Vi har underbart duktiga designers och direktriser som tillsammans med produktchefer och assistenter bygger våra kollektioner. En av våra främsta styrkor är att vi gör plagg i storlek 34-64 på damsidan. Detta har varit en framgång och mycket uppskattat av våra kunder. Våra kunder gillar att vi gör plagg i härliga färger och mönsterbilder och med en passform som gör att plaggen är sköna och bekväma. Förutom damplaggen så har Cellbes även ett hemsortiment, som även den andas färg, form och mönster.

3. Marknadsföring som ger energi
— När jag kom till Cellbes hade man under alla år bara marknadsfört sig till ”den egna kunden” genom att skicka ut kataloger. I och med digitaliseringen och att fler och fler köpte på nätet så tappade man rejält i omsättning. Man hängde helt enkelt inte med. Jag insåg då snabbt att vi måste nå ut till fler både gamla och nya kunder. Då drog vi igång projektet #viärcellbes.

Började fota plagg på “lokala kvinnor”

— #viärcellbes är egentligen inte en kampanj utan ett sätt vi vill möta gamla och nya kunder på. Vi vill visa vår målgrupp att vi är till för dem. Vi gör alla våra plagg för dem och de ska känna sig bekväma och fina i våra plagg. Den stora förändringen var att vi nu började fota våra plagg på ”lokala kvinnor” i alla åldrar och storlekar, inte på unga trådsmala modeller.

Vi har sedan rest runt i Sverige och mött en massa härliga kvinnor. Vi väljer ut en stad, åker dit och ”castar” kvinnor under en dag.

Man får själv komma dit och söka, eller så ”fångar vi dem” på stan. Man måste komma från orten eller nästgårds. Efter valet så gör vi vår kampanjfotografering på samma ort, några veckor senare.

— Vi fotograferar på ett manér som ska ge glädje och energi. Temat är oftast något som kommer från kvinnornas vardag, så att det finns en igenkänning, vi vill möta dem i deras vardag.

Vilken egenskap tror du är viktigast som VD för ett stort företag?
— Jag försöker att jobba efter devisen ”sedd, hörd och bekräftad”. Som ledare anser jag att det är viktigt att vara lyhörd och engagerad. Att få medarbetare att växa och ha mod att testa nya saker.

Hur har branschen förändrats?
— Oj, väldigt mycket! Den största förändringen är utan tvekan e-handeln som satte fart efter millennieskiftet. Att handeln har blivit global och att konkurrensen i och med det har blivit tuffare för många handlare.

För 35 år sen när jag jobbade på NK så var det vanligt att hela familjen kom dit, lite finklädda för lördagsshopping.

— Man såg det som en utflykt eller familjeaktivitet. Man fönstershoppade för att se trender och inspireras. Det var där och i modetidningar man kunde få inspiration. I dag är det ju helt annorlunda, med nätet och allt som erbjuds där i form av sociala medier. Nu kan man shoppa dygnet runt från hela världen!

Hur ser du på kvinnligt ledarskap i dagens samhälle?
— Om man får generalisera kring kvinnligt ledarskap, så tror jag att det är ett ledarskap som passar och behövs i dagens samhälle. Många kvinnliga ledare är duktiga på att coacha medarbetare och lägger fokus på interaktion, diskussion och kommunikation inom teamet.

— Min tro på ledarskap ligger i linje med detta och en utmaning för många som varit ledare länge är att vara lyhörda för alla unga duktiga medarbetares förväntningar på arbete och arbetsgivare. Kanske en lite ny syn på balans mellan arbete och fritid.

Jag tror att balansaspekten är viktig att ha med sig för att vi ska orka i ett allt tuffare klimat. Att se människan och jobba inkluderande känns mer och mer viktigt.

Hur hanterar du livspusslet med familj och att vara VD för en av Sveriges största modeföretag?
— Jag önskar många gånger att det fanns fler timmar på dygnet men jag har en fantastisk sambo som stöttar mig i allt jag gör. Mina barn är nu lite äldre och jag har endast ett barn hemmaboende vilket gör att jag kan vara mer flexibel. Dock gäller det att ibland tänka på sig själv och ta tid för återhämtning och nå balans. Ibland kanske lättare sagt än gjort.

Hur startar du morgonen?
— Klockan ringer 05.45, jag går upp, duschar och gör mig iordning. Går ner där min sambo har dukat upp frukost bestående av ett par stekta ägg, bär och Berocca. Tittar på nyheterna och drar sedan iväg strax innan sju, med en kaffetermos i handen. Jag har drygt en timmes bilfärd till kontoret i Borås, i bilen funderar jag ofta bara på dagens agenda eller lyssnar på bok och poddar. Väl framme börjar en ny härlig utmanande dag tillsammans med mina medarbetare på Cellbes.

Läs även om nya realityserien från Cellbes med Hannah Widell och Amanda Schulman.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Ta del av det bästa från oss
Vårt nyhetsbrev ger dig exklusiva rabatter, inbjudningar till event och intressant läsning
Genom att klicka ja, godkänner jag Moderna Livets användarvillkor samt personuppgiftspolicy.