fbpx

Bengt Wessborg om butiksdöden: “E-handeln är fortfarande i sin linda idag”

E-handelspionjären Bengt Wessborg bjuder på sina främsta lärdomar om att starta upp techbolag, Unified Commerce och om butiksdöden.

Bengt Wessborg är en visionär ända ut i fingertopparna
Bengt Wessborg står bland annat bakom VFM (Världens Farligaste Möte), ett e-handelsevent som infaller en gång om året. Han har också varit med och startat upp flera tech-bolag och sitter med i juryn för Svenska SEO-priset. Utöver det, är Bengt Wessborg CBO på Star Republic, en e-handelsbyrå som driver förändring och utmanar den digitala handeln. 

– Jag är från Hisings-Kärra i Göteborg men flyttade senare till Luleå där jag pluggade ekonomi i fyra år. Sen dess har jag bott i Stockholm. Mitt första jobb i Internetbranschen var på Humany. Jag var även på Artificial Solutions fram tills 2008 då jag gick in i e-handelsbranschen på Star Republic. Jag älskar verkligen e-handel!

Enligt Bengt Wessborg finns det många outforskade möjligheter inom Unified Commerce
Ett exempel är e-handel med gamification kopplat till lojalitet, till sociala media, internet of things och produktutveckling.

– En framtidsdröm är att vi en dag träffar en kund som vill gå all-in med ett helt nyskapande koncept med en i princip obegränsad budget! E-handeln är fortfarande i sin linda kring allt som är möjligt att göra idag och i framtiden! 

En viktig lärdom när jag har varit med och startat upp techbolag är att man måste fokusera och vara långsiktig kring något man brinner för, och att man får göra det med rätt människor.

– Lönsamhet och långsiktighet hör ihop. Det går att vara kortsiktigt lönsam, men det kan straffa sig långsiktigt om man inte samtidigt investerar. Det kan i vissa unika lägen vara långsiktigt lönsamt att vara kortsiktigt olönsam. Till exempel om man har en unik affärside som går att skala där man snabbt vill bli en ledande aktör internationellt. Här finns givetvis många goda exempel inom internetsektorn. Först vem, sedan vad.

Anledningen till att rätt människor är viktigt är att en affärsidé kan förändras över tid. Därför är rätt människor viktigt. En inspirerande bok kring ämnet är Good to great. 

Unified Commerce som koncept och butiksdöden
Det talas om butiksdöden och vad det innebär för framtidens handel i alla tider har butiker som inte är konkurrenskraftiga gått i konkurs. Det enda som skiljer sig nu, är att Internet är väldigt bra på att just skapa konkurrens. Därför krävs det mer för att lyckas idag. Speciellt om man är återförsäljare av andras produkter och tjänster menar Bengt Wessborg.

– Unified Commerce som exempel, är något som gör att butiker kan erbjuda flexibla leveranser, fler tjänster, större utbud, bättre lagerhållning, spännande interaktiva kundklubbar, mer interaktion med kunderna, nya möjligheter till upplevelser och mycket mer.

Här finns många framgångsrika exempel enligt Bengt.

– Med risk för att plocka enkla poäng, så är två exempel på framgångsrika företag NA-KD och Daniel Wellington. De har båda startat på nätet och senare startat butiker som hänger ihop. Ett tredje exempel, kanske världens snabbaste framgångssaga är Pokemon Go. Det är mer ett spel, men med en affärsmodell som bygger på inApp-köp i en butik. Det fantastiska är hur snabbt en bra ide kan skala globalt via Internet. Från lansering, på ett par veckor, till en månad, i Pokemon Go-exemplet. Även Pokemon Go tar spelet till verkligheten med fysiska event, vilket gör det till ytterligare ett exempel av Unified Commerce, precis som de andra två.

Förhålla sig till giganterna
Amazon har möjliggjort för många att ta sig ut på nätet. I och med att de är duktiga på mycket, så kan de också upplevas som ett hot, speciellt i vissa nischer där Amazon är starka och om man själv inte är duktig på nätet och inte heller vill vara på marknadsplatser.

– Oavsett, så är Amazon och andra nischade marknadsplatser som Zalando, Farfetch, Wish och många flera något som e-handlare och andra aktörer bör ha koll på och förhålla sig till, förklarar Bengt Wessborg.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Carl-David Hagerbonn vill förändra mode- och smyckesbranschen