Deeped Strandh – “TikTok har vänt upp och ner på sociala medier”

Vi träffar Deeped Strandh som jobbar som strategiskt ansvarig för sociala medier och influencer marketing på SEB till vardags. På fritiden har han och hans bästa vän en podcast om sociala medier. Den heter Social by default. Han älskar att fotografera. Deeped arbetar som lärare på Berghs School of Communication och är med och jobbar med Stockholm Fotomaraton. 

Vad får dig att känna dig inspirerad?

– Jag är jäkligt nyfiken. Så inspirationen ligger i att hitta något nytt att utforska, lära sig, förstå, ta reda på. Det kan komma från nya funktioner i en tjänst, människor jag möter eller saker jag ser likaväl som en speciell utmaning eller ett problem som behöver en lösning. Min nyfikenhet är roten till min inspiration och roten till mitt driv. När det kommer till drivet så är det också att leverera med hög good enough-nivå. Jag är nöjd när saker är riktigt bra. Jag blir missnöjd när jag behöver lämna ifrån mig något som bara känns okej. Sen blir jag oerhört inspirerad av att inspirera andra, att lära ut, att visa ”titta vad spännande, intressant, kul det här är”, säger Deeped Strandh.

Hur jobbar du för att nå dina mål?

– Genom att ständigt fortsätta att vara nyfiken. För jag är inte en person som sätter klara mål och sen rör mig mot dem. För mig är det mer ”undrar vad som är bakom nästa hörn” och utifrån den nyfikenheten hittar jag arbeten, samarbeten, nya intressen osv. Jag tror att det viktigaste man kan göra är att vara ärlig mot sig själv och fundera över om man verkligen är en sån person som sätter ett mål och sedan jobbar mot det eller en person som liksom fångar målen i flykten och sedan arbetar runt dem tills man är nöjd, säger Deeped Strandh.

Ditt bästa tips för att hitta sin kreativitet?

– Eftersom jag är gammal reklamare så kan jag tycka att ordet ”kreativitet” är oerhört misshandlat – inte minst av reklambranschen. Min kreativitet är inte kopplad till en sak: det är nån form av drivkraft, en energi som inte riktigt slås av och på. För min del innebär det att jag pysslar med många saker; skriver, spelar, fotograferar, gör podd, diskuterar, intresserar mig för speciella saker (just nu whisky). Den hänger för mig ihop med min nyfikenhet och vad som är hönan och ägget i det vet jag inte. Jag skulle nog snarare säga att svårigheten ligger inte i att hitta sin kreativitet utan att odla den, ta hand om den och låta den växa och mogna, berättar Deeped Strandh.

Vad är det bästa med att jobba med sociala medier?

– Det finns ständigt något att lära sig. Det sker fortfarande extremt mycket utveckling, och det är komplext att arbeta med varumärken i sociala medier. Svårt till och med. Svårare än vi kanske trodde när vi nånstans 2007 började att prata om det. Vilket samtidigt är det roligaste med att fortfarande jobba med sociala medier: att jag var med när det typ inte ens fanns och har varit en av de som på många sätt skapat playbooken för att jobba med ett varumärke i sociala medier. Att fått vara med från när ingen fattade nåt över tiden när alla sprang benen av sig för att göra precis allt till att nu få jobba med att skapa strategier som gör sociala medier riktigt värdefulla för ett varumärke: det är nog det bästa, säger Deeped Strandh.

Vad ser du för trender inom sociala medier framöver?

– Just nu är vi i en väldigt märklig tid. TikTok har på många sätt vänt upp och ner på sociala medier, vilket jag inte är helt säker på är bra eftersom TikTok inte nödvändigtvis är sociala medier utan mer en underhållningskanal. Men vi kommer behöva titta på allt content på ett nytt sätt eftersom i princip alla andra plattformar nu försöker att jaga kortvideo-formatets heliga graal. Sen självklart: metaverse – vi kommer att höra mer om det men det är inget som kommer dyka upp efter jul utan väldigt mycket en långsam jätteförändring av vad digitala medier är. Samtidigt så är sociala medier nu femton år och därmed så sker nya saker relativt sakta: Facebooks utmaning ligger nu i att förnya sig och skapa värde för användarna som finns där och investerat massor i plattformen men också att hitta vägar att appellera till generation z som är den första generationen där Facebook (och delvis också Instagram) inte är med i spelet.

Twitter kommer att köpas upp av någon som inte är Musk. Och fortsätta att förvirrat leta efter sitt existensberättigande, och bli mindre och mindre relevant för en majoritet av varumärken. Linkedin kommer fortsätta att växa utifrån att vara den enda plattformen där vi inte är privata utan professionella. TikTok kan ha nåt sin peak, och precis som för Netflix så kommer de därmed bli oerhört sårbara för någon ny underhållningskanal som har något extra. Så vad ska man som varumärke göra? I korthet: analysera två saker – var är er målgrupp och var ligger er affär/ert varumärke? Om ni kommer fram till att ni behöver vara på TikTok eller ni ska satsa stenhårt på Reels: se då till att inte göra samma gamla vanliga utan lär er formatet och det innehåll som passar. Vi kommer få se mycket varumärken som gör cringe-content kommande år, säger Deeped Strandh.

Vad är din stora passion i livet?

– Det hänger ihop med ovan: att ständigt upptäcka nytt. Jag älskar tech, foto och digitalt – så det är där nånstans min passion många gånger ligger. Men sen att plötsligt hitta det fascinerande i att whisky smakar oerhört olika beroende på märke, plats osv – det är också en sorts passion som hänger ihop med nyfikenheten och viljan att utforska. När det kommer till själva livet så är mina båda barn min passion; inte minst att de vuxit upp till att bli självständiga, intelligenta individer som själva drivs av nyfikenhet och vilja att lära, säger Deeped Strandh.

Vad gör dig lycklig?

– Det är en bra fråga. Jag tycker lycka är ett knivigt koncept; vad är det liksom? Är det när man bubblar över av nån form av glädje, eller är det den där stilla känslan av tillfredsställelse. För min del är inte det övergripande målet att vara lycklig utan att få fortsätta vara nyfiken. Så självklart. Jag är lycklig när jag träffar mina barn. De är unga vuxna och lever sina liv så det är liksom inte så ofta. Men också när jag får plats, tid och möjlighet att utforska något nytt som jag intresserat mig för. Och att sen berätta om det för andra.

Har du något speciellt du ser fram emot i sommar?

– Det har varit en lugn semestervecka. Nu åker jag till Gefle Metal för att två dagar totalt omvärvas av riktigt bra metal med en hoper av mina favoritband så ja, det kommer bli riktigt bra. Förutom Gefle Metal så mest att faktiskt fylla på energi, träffa vänner, göra sånt jag inte hinner under året. Sen är det Stockholm Fotomaraton den 20-21 augusti och då kommer jag jobba vilket är nåt att se framemot.

Om du bara fick titta på en och samma film resten av livet, vilken skulle det vara? 

– Om jag får säga serie så är det en serie som jag i princip redan ser om och om igen: West Wing. Jag tror jag är på 13 gånger jag sett den. Den är så oerhört välskriven, den innehåller så mycket viktiga saker och att se den nu, i en post-trumpiansk värld är märkligt, säger Deeped Strandh.

Om du är nyfiken på Stockholm Fotomaraton kan du läsa mer här och även köpa biljett för att vara med.

Vill du läsa fler intervjuer? Klicka här.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Ta del av det bästa från oss
Vårt nyhetsbrev ger dig exklusiva rabatter, inbjudningar till event och intressant läsning
Genom att klicka ja, godkänner jag Moderna Livets användarvillkor samt personuppgiftspolicy.