Roger Åkesson: “Nonchalant elegans har alltid varit ett ledord för mig”

Vi har träffat Roger Åkesson som är designer och kreativ chef på Morris Heritage. En man som under större delen av sitt liv levt och verkat inom klädbranschen – och som vet allt som är värt att veta om dressat herrmode.

Med inspiration från herrbutiken Morris, som sålde brittiska herrkläder på Humlegårdsgatan fram till 70-talet, grundade Jan Alsén klädmärket Morris år 2004. Han köpte loss namnet och lät historien leva vidare genom vad vi idag känner till som Morris Stockholm. Flaggskeppsbutiken i Stockholm hittar man än idag på Humlegårdsgatan.

Vi har fått äran att träffa den alltid oerhört välklädda Roger Åkesson, som är designer och kreativ chef på Morris Heritage – Morris egen premiumlinje med kvalitetsplagg. Ordet Heritage står för erfarenheter och expertis från generationer av hantverkare och konnässörer.

Roger har en gedigen erfarenhet i klädbranschen och headhuntades av Jan Alsén själv. Idag jobbar han med produktutvecklingen på Morris Heritage, där rollen innebär att utveckla kollektionen åt rätt håll, samt att se till att den hela tiden håller rätt stilbildning och en hög kvalité.

När vi träffar Roger beskriver han sig själv som en person som vill vara ett med kvalitet, färg och form.
– Jag har en god förmåga när det gäller koordination av plagg, som ger en komplett välklädd man i varje detalj. Sen är jag även ganska fåfäng av mig, förklarar Roger.

Morris grundare Jan Alsén med Roger Åkesson.

Hans stil är klassisk, men han söker hela tiden efter nya kombinationer att ha på sig.
– Jag behåller oftast en del av den stomme som jag kallar klassisk. Ett exempel är att kombinera en jeansjacka under en enkel blazer i kashmir med en sportig rutig skjorta och en stickad slips. För egen del är jag nog också lite fanatisk när det kommer till att arbeta med lager på lager-principen. Även när jag gör mina stylinguppdrag för Morris ligger det mig verkligen varmt om hjärtat.

Jag vill hela tiden försöka utmana mig själv – men alltid inom en välkoordinerad look både färgmässigt och modellmässigt. 

– Nonchalant elegans har varit ledord som legat till grund för produktutvecklingen av Morris Heritage, och det passar väl in på mig också, säger Roger med ett leende. 

Hur tycker du att modebranschen har utvecklats de senaste åren?
– Jag har varit med under en lång tid så jag har sett det mesta, både på gott och ont. Branschen har naturligtvis utvecklas enormt mycket under den tid jag har varit aktiv. Utvecklingen har gjort det möjligt för var och en att klä sig helt utan att följa traditionella dresskoder.

Ibland kan jag dock lida lite av den okunskap som finns bland dagens varumärken inom herrmode.

– Framförallt när det gäller kvalité, men även vårdslösheten när det gäller hur man använder sig av ord, som exempelvis “skräddarsytt”. Det kan bero på att jag tidigt i mitt val av bransch utbildade mig till skräddare under tre år. Så jag har en viss känslighet och respekt för ordet skräddat. Det kanske till och med är lite av en sjuka.

Roger Åkesson gillar att klä sig enligt lager på lager-principen och med subtila färger som bas.

En mer hållbar och genomtänkt garderob
Enligt Roger har det skett ett paradigmskifte i modebranschen. Inte minst på grund av uppkomsten av näthandeln och miljödiskussioner.
Men även vikten av att handla second hand och att kanske till och med hyra sin garderob tycker han är intressant, eftersom man inte reflekterade över dylika frågor för fem-tio år sedan.

Idag ser man över sin garderob i detalj och lappar och lagar. Allt för att den skall kunna hålla ytterligare några år utan nya inköp. 

– Just nu har det varit och är det ett litet hack i kurvan då det gäller formal wear. På sikt kommer det säkert svänga tillbaka till att det blir coolt att bära kostym och då på ett annorlunda sätt än tidigare, menar Roger. 

– Jag tycker nog att vi skall fortsätta arbeta vidare med fokus på ”slow fashion” så att vi tänker något mer långsiktigt när vi väljer kvaliteter och modeller, säger Roger.

Modebilden idag styrs delvis av influencers, vilket är nytt och konsumenterna kallas för “See Now & Buy Now-generationen”.

– Ingen har längre tid att vänta ett halvår på ett plagg. Något som får oss att tänka efter hur framtida kollektioner skall presenteras.

Roger Åkesson utanför Morris butik.

 Apropå det, vad hittar man hos Morris Heritage just nu?
– Denna höst hittar man en komplett bild av vad en man kan tänkas behöva under en höst. Bland annat en produktserie i finstickad merinoull som består av en väst, en poloskjorta med tre knappar samt polotröjor i höstfärger. Vi erbjuder även en grovstickad bombertröja i hundra procent ull, samt en cool fishermanstickad rundhalspullover, som är utmärkt till våra fina rockar och jackor.

Vi har också härliga och snygga flanellskjortor, en ny manchesterkostym i beige, samt mjuka och sköna flanellbyxor i grönt.

– Även tweedkavajer i fiskbensmönster i beige och blått, samt en kanonsnygg tweedruta, som passar till vår färgpalett, vilken går i grått, blått, beigebrunt och grönt finns på lagret just nu. Till detta har vi scarfs, näsdukar och slipsar, som ger en komplett bild av en heritage-höst.

Några av Rogers favoriter i höstkollektion är de fiskbensmönstrade kavajerna och mönstrade ull- och sidennäsdukarna.
Morris Heritage erbjuder tidlöst mode med handplockade material från de absolut bästa leverantörerna. Med en stark övertygelse om att bra stil är tidlös – vill de göra livet enklare och mer njutbart.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Ta del av det bästa från oss
Vårt nyhetsbrev ger dig exklusiva rabatter, inbjudningar till event och intressant läsning
Genom att klicka ja, godkänner jag Moderna Livets användarvillkor samt personuppgiftspolicy.