fbpx

Reach for Change VD Sofia Breitholtz: Vi ska förbättra livet för 30 miljoner barn till 2030

Från Venezuela till VD för en global rörelse - Sofia om varför socialt entreprenörskap är nyckeln till en socialt hållbar värld.

Sofia Breitholtz pressbild 2 ©StinaSvanberg

Med ambitiösa mål om att tiodubbla sin samhällseffekt fram till 2030 går organisationen Reach for Change in i ett nytt skede av verksamheten. Organisationen grundades i Sverige 2010 med visionen om att använda socialt entreprenörskap som metod och katalysator för att skapa en värld där alla barn och unga når sin fulla potential. 2017 tog Sofia Breitholtz över som VD.

Nu har hon satt en hög ambition och målbild för Reach for Change bidrag till uppfyllandet av Agenda 2030.

– För att vi ska nå de globala målen krävs det att vi alla siktar högt. Vi har inte lång tid på oss att göra den här omställningen och nå Agenda 2030. Vi måste öka innovationstakten och möjliggöra för fler hållbara affärsmodeller att växa och utvecklas, säger Sofia Breitholtz.

Främjar och stärker lokalt socialt entreprenörskap

Reach for Change grundades i Sverige 2010 av en social aktivist och Kinnevikkoncernen då båda parter såg ett behov från gräsrotsorganisationer att få stöd och rådgivning i hur man bygger upp hållbara organisationer. På den vägen föddes idén till Reach for Change och den rörelse som idag främjar och stärker lokalt socialt entreprenörskap i 11 länder i Europa och Afrika.

Reach for Change har hittills stöttat 1200 sociala entreprenörer som i sin tur nått över 4,3 miljoner barn och unga. Nu tar Reach for Change stora kliv mot 2030.

När, var och hur började ditt intresse för hållbarhet?

– Mitt intresse för hållbarhetsfrågor – särskilt tanken att säkra upp samhället runtomkring för framtiden – väcktes tidigt. Jag växte delvis upp i Venezuela och såg tidigt vad stora ojämlikheter har för konsekvenser. Detta väckte mitt intresse för att arbeta för framtida utvecklingen av ett hållbart samhälle.

Hur hamnade du där du är idag?

– Jag har arbetat i flera olika sektorer, från näringslivet och konsultbranschen till biståndsbranschen och aktivt med ett socialt entreprenörsbolag. Reach for Change är för mig den perfekta blandningen, där vi kan engagera näringslivets resurser och kunskap och förena detta med lokala, hållbara lösningar.

Varför tror du så starkt på socialt entreprenörskap som metod för hållbar utveckling?

– Det är väldigt vanligt med en inställning att personer och organisationer kommer “ovanifrån” med lösningar och idéer för ett specifikt problem, men där dom inte själva har någon anknytning till utmaningen. Jag upplevde detta själv när jag jobbade för EU och arbetade i Botswana. Man är helt fokuserad på vad man själv kan lära ut, men det blev givetvis precis tvärtom. Så en viktigt insikt för mig när jag arbetat med utvecklingsfrågor är att vi måste se saker ur olika och flera perspektiv, men också från rätt perspektiv.

Lösningarna måste komma från de personer som lever nära utmaningarna varje dag. Det är först då vi kan prata om lösningar som är hållbara, effektiva och framförallt, träffsäkra.

– Och det är precis det här som socialt entreprenörskap handlar om för oss på Reach for Change. Det handlar om människorna som har lösningar för att se till att de mest utsatta människorna i vårt samhället, i vårt fall barn och unga, får en chans till ett bättre liv. Och sedan ge dom bättre förutsättningar att utveckla dessa idéer och omvandla dom till hållbara organisationer.

Vilka tre egenskaper anser du är viktigast för att lyckas som social entreprenör?

– På Reach for Change pratar vi mycket om, “smart, brave och passionate”. Jag tycker det är en bra ledstjärna för entreprenörskap. Att man vågar vara lösningsorienterad, att man ser potential i att lösa problem istället för att fastna i utmaningar. Sedan tror jag att en viktig egenskap är att man vågar testa, misslyckas och testa igen.

Hur ser du att pandemin har påverkat allt jobb mot en hållbar värld, nu när många resurser har omfördelats?

– Det blev ju minst sagt en skakig start på “the decade of action” i och med pandemin, men 2020 gav också oss på Reach for Change mycket hopp. Vi såg på nära håll vad som går att åstadkomma när vi går samman för att lösa gemensamma utmaningar. Det är möjligt att flytta på berg som man tror är oflyttbara. Men det krävs att bli obekväm och tänka utanför sin egen sfär och egen kapacitet. Istället se hur vi kombinerar olika expertiser och erfarenheter och samlar dessa krafter mot ett och samma mål.

Att bygga en hållbar värld är allas ansvar.

– Att bygga en hållbar värld är allas ansvar. Vi gjorde bland annat en undersökning med Novus i början av året som stärker detta och visar att kraven ökar på företag att aktivt bidra till hållbar samhällsutveckling och dessutom anser majoritet att företag bör ta ställning i samhällsfrågor.

Vad har du för framtidsvision?

En värld där alla barn och unga har möjlighet att nå sin fulla potential.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Malin Cumzelius: “ett omvälvande år – det blir så påtagligt hur skört samhället är”