fbpx

Patrik Bergfeldt guidar sina tittare i Skönhetsdjungeln

Patrik Bergfeldt
Patrik Bergfeldt, Foto: Press

Patrik Bergfeldt är marknadsföringskonsult, skönhetsnörd, “Instagram-Live Host” med sin egen intervjuserie “Beauty Talk” with Patrik, där han intervjuar kända skönhetsprofiler. Han är även huvuddomare och medgrundare till Stockholm Beauty Week Award. Där jag testar han olika skönhets-och hälsoprodukter och kliniker.

Redan som 21-åring började Patrik ha egna PR-kunder till sin nystartade PR-byrå, bland annat Maria Montazamis väskor och Sveriges största dejtingsajt Happy Pancake. Ett uppdrag var ett PR-event på Stockholm Fashion Week och då frågade han sig: varför finns det ingen vecka för skönhet? Och då kläcktes idén för Stockholm Beauty Week som han grundade och som nu drivs framgångsrikt av Maria Forssén, som var med från starten.

— Detta är nu cirka nio år sedan och jag är nu verksam inom skönhet mer än någonsin, då jag intervjuar massor med sköna och kunniga skönhetsprofiler och kändisar i mina Beauty Talks på Instagram Live, berättar Patrik Bergfeldt. Jag testar och utvärderar skönhetsvarumärken, kliniker och olika hälsokoncept. Många behöver hjälp att nå ut digitalt.

Det roligaste med att jobba inom denna nisch är att skönhetsbranschen generellt är fylld med så många positiva, glada och fantastiska människor. Sedan är ju själva ämnet beroendeframkallande roligt, menar han. Skönhet och hälsa går ju också mycket hand i hand och han är väl lite av ett health freak då han även intresserar sig mycket för kost och träning.

— Skönhet handlar mycket också om att få uttrycka sig själv, visa vem man är även fast man ofta förknippar skönhetsmarknaden med att man snarare döljer och förvanskar något men så ser inte jag det. Jag jobbar med skönhet för att glädjande, kreativt och handlar om att ta hand om sig själv, på riktigt!

Live-intervjuer med skönhetsprofiler

Just nu så gör Patrik flera intervjuer i veckan med skönhetsprofiler och kändisar både på hans egna Instagram-konto @patrikbergefldt och @stockholmbeautyweek. Han söker också mikro-influencers, som har mer än 2 000 följare, som är intresserade av skönhet och hälsa. Han kallar dom Patrik’s Beauties.

— De får tillsammans med mig testa produkter och olika behandlingar. Sedan jobbar jag också som marknadsföring-och strategikonsult, och även med livestream shopping som är på stark frammarsch i Sverige.

Hur han hämtar inspiration

Som sagt anser Patrik att branschen för det mesta är positiv och öppen. Så han har alltid känt sig välkommen och det är också en bransch som är lite mer progressiv än många andra. Det finns människor från alla walks of life, tillägger han.

— Kanske något som jag har saknat tidigare när jag jobbat mer inom ekonomi och IT-relaterade ämnen. I den här branschen är det bara bra om man är flamboyant och vågar vara sitt färgsprakande jag – det har inte alltid varit lika uppskattat i “lite torrare” branscher.

Han hämtar mycket inspiration från tv-världen och dess personligheter. Det kan låta lite löjligt, säger han men han vill bli nya Oprah Winfrey. När han var liten tittade han på alla Oprah’s avsnitt om och om igen varje eftermiddag. Att få träffa människor är det mest energigivande och inspirerande Patrik vet.

— Jag följer såklart också många inflytelserika influencers, tre jag gillar just nu Är Felicia Aveklew, Angelica Blick och Leyglow.

Vilka trender ser du på marknaden just nu?

— Nu börjar verkligen skönhetsbranschen att ta till sig den klimatsmarta trenden så allt fler varumärken tänker mer hållbart, även fast det är lång väg kvar till att branschen är hållbar. Det finns mycket kvar att göra gällande förpackningar, logistiken, ingredienserna och vart produkterna produceras.

— En annan kul och stark trend är att det ploppar upp nya svenska varumärken varje dag, S-beauty, fortsätter han. Det finns en sådan uppsjö så det knappt är möjligt att hänga med i varje lansering.

En ytterligare trend är så klart Clean Beauty, att produkterna “är så rena som möjligt” och undviker onödiga ingredienser som kan irritera huden. Även probiotisk hudvård är en trend.

Vad har du för långsiktig plan för ditt koncept?

— Alla mina koncept bygger på att de ska vara roliga, informativa och interaktiva. Jag vill att flera människor ska ta hand om sig själva, på riktigt! Jag vill bygga en personlig “plattform” där jag får utrymme att ge utrymme till flera olika röster inom branschen.

Patrik Bergfelts bästa skönhetstips:

För kvinnor:

  • Less is more – välj få men bra produkter!
  • Glöm aldrig rengöring på kvällen, då många kvinnor använder smink
  • Tänk på helheten, och ta även hand om ditt inre, hälsa och yttre går hand i hand

För män:

  • Våga testa! Det är inte så farligt.
  • Använd återfuktning, även män blir torra i huden.
  • Undvik löddrande produkter – de torkar ut din hud.

Tipsen kan användas både av män och kvinnor men alla kommit lite olika långt in i skönhetsdjungeln.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Nya klädmärket: “Pete & Harry förmedlar stil till världen”