Pandemin fick Under Your Skin att satsa på B2C

Med en serie naturliga, ekologiska hår- och hudvårdsprodukter med produktion i Sverige har Under Your Skin lyckats sälja sina produkter till närmare 75 000 kunder. Nu siktar man in sig på den viktiga amerikanska marknaden.

Under Your Skin startades av mamma och dotterduon Christina och Lovisa Hahn. Företaget har vuxit sig starka med cirka 73 000 kunder idag och har gått från att omsätta 730 000 kronor år 2019 till att omsätta 15.2 miljoner kronor under 2021. Målet är att omsätta 45 miljoner detta året.

När pandemin kom

– Vi började som B2B men gick över till B2C när pandemin kom och det var då vår stora tillväxtresa började, förklarar Lovisa Hahn Falkman som är VD på Under Your Skin.

Att kunna erbjuda sina produkter online var viktigt från start. Tidigare hade Under Your Skin använt sig av en för ägarduon allt för komplicerad tjänst. Man sökte efter något som var smidigt, lätthanterligt och skalbart. Svaret blev handelsplattformen Shopify.

Shopify är något Under Your Skin använt slitigt

– Det har sparat oss tid och pengar då det är en plattform som är lätthanterlig, tydlig och också ger väldigt bra insikter i analysen. Mängden appar och verktyg som går att koppla till Shopify är något som vi har utnyttjat flitigt och som verkligen har bidragit till det positiva – allt från djupgående analysverktyg till formulär för kunderna som verkligen har hjälpt oss att utveckla sajten och försäljningen, förklarar Lovisa Hahn Falkman.

Senare kom även e-handelsproffset Fedja Porobic in som delägare och under hösten 2022 klev Joel Citrons Tenth Avenue Holdings in som majoritetsägare. Med en ny majoritetsägare som är stark på den amerikanska marknaden blickar företaget nu västerut.

Planer på ytterligare expansion i Europa

– Vi förväntar oss att lansera i USA under våren 2023. Och har även planer på ytterligare expansion i Europa. Vi lanserar i Rumänien, Nederländerna, Italien och Polen under sista halvåret 2022, säger Lovisa Hahn Falkman.

Expansionen för Under Your Skin kommer med andra ord att vara kraftfull under de kommande åren. Bland annat kommer man att använda sig av Shopify Markets.

Susanne Holmsäter, Nordenchef Shopify kommenterar fördelarna med Shopify;

– Shopify Markets är ett gränsöverskridande verktyg som hjälper våra kunder att identifiera, lansera, optimera och hantera sina internationella marknader. Jag brukar säga att det är ett verktyg som demokratiser internationell handel för oberoende handlare.

Lansera i nya länder

Enligt Lovisa Hahn Falkman blev hon glad när hon fick reda på möjligheterna med Shopify Markets. Eftersom det innebär att företaget kan lansera i nya länder utan komplikationer.

– För oss är det superviktigt att skapa en kundupplevelse som är lokal i varje land, konsumenternas förväntningar är olika på olika marknader och att då kunna erbjuda kunderna att betala i lokal valuta, med betalningsmetoder de känner igen är väldigt viktigt för oss, berättar Lovisa Hahn Falkman.

Vill du läsa mer? Klicka här. Följ oss på vår Instagram @modernalivet.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Ta del av det bästa från oss
Vårt nyhetsbrev ger dig exklusiva rabatter, inbjudningar till event och intressant läsning
Genom att klicka ja, godkänner jag Moderna Livets användarvillkor samt personuppgiftspolicy.