fbpx

MQ och Stiljournalen lanserar den ultimata smokingen: “Alla ska kunna äga en klassisk smoking”

Stiljournalens Fredrik af Klercker och Filip Strömbäck. Foto: MQ

Nu släpper MQ den ultimata smokingen, ett resultat av designsamarbetet med Stiljournalens Fredrik af Klercker och Filip Strömbäck. Samarbetet föddes ur idén att alla borde få möjlighet att äga en klassisk smoking.

– Vi har länge önskat att få göra en klassisk smoking på riktigt, med alla delar på plats utan att det för den sakens skull behöver vara vansinnigt dyrt! Det har varit fantastiskt roligt att jobba med MQ som partner i jakten på den ultimata smokingen. Nu anser vi att vi har lyckats, säger Fredrik och Filip, duon bakom Stiljournalen.

Det här är en smoking man kan ha hela livet, den håller över generationer, och till alla festligheter.

Stiljournalen har en unik inblick i smokingens historia och nutida användningsområden och därför blev Fredrik och Filip det självklara valet för samarbetet.

Ett kärt barn har många namn – vad är egentligen rätt benämning på plagget?
– På svenska heter det smoking. I USA säger man tuxedo och i Storbritannien säger man dinner jacket. Det internationella samlingsnamnet är black tie.

Hur kom namnet smoking till?
– Namnet skvallrar om att plagget har ett samband med rökning. Smokingen utvecklades nämligen ur den rökrock, “smoking jacket”, som de frackklädda herrarna bar vid sina rökpauser under 1800-talet senare hälft. Detta för att damerna inte skulle besväras av röklukt när herrarna återvände efter en tur i rökrummet.

Kolla in filmklippet där duon berättar om den välskräddade smokingen.

Varför blev det just en smoking?
– Det har varit vår dröm sen vi startade hela stiljournalenprojektet att få tillgängliggöra det mest eleganta plagget som finns, säger Filip. Det är liksom ingen klassgrej, ALLA ska kunna känna sig stilig i smoking. Den klassiska manliga stilen är tillbaka. Vi ser att män är nyfikna på och efterfrågar smoking i större utsträckning än tidigare.

Tillsammans med MQ har vi nu fått skapa en, enligt vår mening, helt perfekt smoking till ett pris som vi inte sett på marknaden tidigare.

Är det något viktigt man ska tänka på när man bär en smoking? Näsduken till exempel?
– Man spexar inte med en smoking, säger Filip. Det är huvudbudskapet. Flugan är alltid svart till exempel. Däremot kan man sätta färg på näsduken. Jag skulle själv aldrig bära en helt vit näsduk – det är ofantligt tråkigt! Här kan man istället “go bananas” med färger, men välj helst en stor näsduk av siden.

Hur knyter man en fluga?

Som att knyta skorna med ett par breda skosnören, säger Fredrik.

Kolla in filmklippet där Fredrik knyter en fluga.

När använder ni själva smoking?
– Jag har burit den tre dagar i rad nu faktiskt, på lite olika typer av middagar och fester, säger Fredrik. Det kanske är lite exceptionellt, men jag försöker se till att bära smoking så ofta jag bara kan!

Smokingen kommer att kunna köpas som ett paket med väst, hängslen, skjorta, byxor, näsduk, fluga, kavaj och strumpor till ett pris av 4500 kr.

Tanken är att så många som möjligt ska kunna äga en klassisk smoking av hög kvalitet, vilket har varit målet för både Stiljournalen och MQ i det här projektet.

Paketet innehåller utsökta detaljer som en blomträns, den hästskoformade västen och smokingbyxan med de speciella ungerska revärerna.

Varför är just er smoking “den ultimata”?
– Vi har skapat en smoking av den finaste kvaliteten med en skräddad passform som håller över tid, det ultimata smokingpaketet. Vi tycker det ska vara självklart att man ska kunna hitta ett smokingpaket där alla smokingens delar finns med!

Detta är en smoking som är något utöver det vanliga, säger Daniel Ivarsson designchef på MQ.

Smokingen finns i limiterad upplaga i MQs webbshop och i utvalda MQ-butiker.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
bigOriginal
Christoffer Malmer om bankkarriären, den digitala eran och SEBx