fbpx

Grundarna till Justic: “Det finns en hög tröskel till juridisk hjälp”

Vi träffar Evelina Anttila och Azra Osmancevic som är grundarna till Justic. De båda är advokater i grunden och arbetar numera inom olika delar av näringslivet. Justic ägs och drivs av enbart kvinnor.

Berätta om Justic? Vad betyder namnet?

— Justic är en legal tech-startup som lanserades sommaren 2021. Vi erbjuder användarvänliga och kostnadseffektiva digitala självservice-verktyg så att gemene man kan komma tillrätta med sina vardagsjuridiska problem på egen hand. Vår ambition är att demokratisera juridiken och göra den betydligt mer tillgänglig för allmänheten än vad den är idag. Vi har en aktivistisk approach i vår produktutveckling, vilket innebär att vi i första hand bygger tjänster för underrepresenterade grupper i samhället där vi kan se att såväl problemet som juridiken lämpar sig för en teknisk lösning. Namnet Justic är en variant av engelskans “justice”, som betyder rättvisa.

Vilka är ni i teamet?

— Justic ägs och drivs av kvinnor. Grundarna Evelina Anttila och Azra Osmancevic är bägge f.d. advokater som numera arbetar inom olika delar av näringslivet. Henriette Boethius är utvecklare, CTO och delägare. Sara Sommansson, också f.d. advokat, arbetar som konsult i våra utvecklingsprojekt.

Hur fann ni varandra och hur kom idén till Justic fram?

— Vi träffades för drygt tio år sedan på den advokatbyrå där vi båda jobbade. Redan då såddes nog fröet till det som ett decennium senare blev Justic. Förutom att vi båda delar ett stort samhällsengagemang, så såg vi på nära håll i våra tidigare jobb som advokater och i domstol att det för många finns en hög tröskel för tillgång till juridisk hjälp. Det är ett stort samhällsproblem som även Konsumentverket vittnar om i sina rapporter. Där just juridiska tjänster som riktar sig till privatpersoner rankas som en av de mest problematiska marknaderna på grund av svårtillgängliga och dyra alternativ.

— Ett annat problem som vi också identifierade är att vi i Sverige har ett starkt konsumentskydd. Men många vet inte vad det innebär. Det gör att konsumenter varje år går miste om miljardbelopp som de juridiskt sett har rätt till. Så vi ser även ett stort behov av utbildning i denna del.

Vår målsättning med Justic är att med hjälp av ny teknik lösa detta samhällsproblem som vi anser går stick i stäv med demokratin. Genom automatisering av juridisk rådgivning gör vi det möjligt för privatpersoner att kostnads- och tidseffektivt ta tillvara sina rättigheter.

Berätta mer om era digitala självservice-verktyg, hur funkar dem?

— Affärsidén är att bygga enkla och användarvänliga digitala verktyg för privatpersoners juridiska behov i vardagen. Och samla dem på vår plattform (justic.se). Vi brukar ibland likna vår plattform med en juridisk första hjälpen-väska som du har hemma. Det ska vara enkelt till självhjälp. Och samma sak om du behöver komma i kontakt med en expert. Det första digitala verktyget som vi lanserade på plattformen var en digital juristjour. Just för att effektivisera och förenkla tillgängligheten till juridisk kompetens.

— Genom att svara på några enkla frågor kan du boka kostnadsfria samtal med erfarna jurister. Vårt matchningssystem kopplar ihop dig med en jurist som är expert inom det område som din fråga rör. Vi fortsätter bygga på vår juridiska första hjälpen-väska genom att addera fler självservice-verktyg på plattformen, och planen är att göra det löpande.

Hur särskiljer ni er från andra aktörer i branschen?

– Vi skiljer oss från befintliga aktörer genom en kombination av olika faktorer, vi använder oss av ny teknik och automatiserar juridisk rådgivning. Och vi har en unik go-to-market-approach där vi erbjuder nya digitala juridiska självservice-verktyg som saknas på dagens marknad och som tydligt tar sikte på förbisedda grupper i samhället. Vi är ett starkt team med olika kompetenser och mycket energi. Och med en gemensam ambition om att göra skalbara digitala juridiska lösningar.

Hur har 2022 varit? Vad ser ni fram emot under 2023?

– Det har för oss, liksom för många andra techbolag, varit ett utmanande år i kölvattnet av pandemin och oron i omvärlden med krig och inflation. Med det sagt så är vi otroligt stolta över det vi lyckats åstadkomma i år. Däribland lansering av Juridikdoulan, ett kostnadsfritt självservice-verktyg där kvinnor med förlossningsskador kan upprätta en skadeanmälan enkelt och snabbt. Vi har också ingått ett samarbete med Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå inom familjejuridik. Samarbetet innebär bland annat att vi erbjuder olika typer av mallavtal på vår plattform samt gratis juridisk rådgivning i hela Sverige genom vår digitala juristjour Första Hjälpen.

Vi kommer också inom kort att avslöja vårt största samarbete hittills som förhoppningsvis, likt Juridikdoulan, kommer hjälpa en oerhört sårbar och förbisedd grupp i samhället.

Hur kommer man i kontakt med er?

– Alla våra digitala verktyg hittar man på vår hemsida justic.se. Du behöver inte ladda ner någon app för att komma åt dem – allt för att göra det så tillgängligt som möjligt! Vi har också ett aktivt instagram-konto (justic.se) där vi delar med oss av juridiska tips och nyheter.

Vill du läsa mer? Klicka här. Följ oss på vår Instagram @modernalivet.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Ta del av det bästa från oss
Vårt nyhetsbrev ger dig exklusiva rabatter, inbjudningar till event och intressant läsning
Genom att klicka ja, godkänner jag Moderna Livets användarvillkor samt personuppgiftspolicy.