Charlotta Gandolfo – den svenska kläddesignern som gör succé i Kina

Hon designar klänningar som bärs av Kinas mest firade filmstjärnor, taste makers och fashionistas. Hon har blivit omskriven i Vogue och Bazaar, är utpekad i AMEX Black Book som den hetaste livsstilshändelsen just nu i Shanghai och är i full färd med att växa även utanför Kina med Singapore som första stopp.

Det är svårt att tro att Charlotta Gandolfo lanserade sitt klädmärke för knappt två år sedan, men som Charlotta säger: “Det går fort i Kina”.

Vi fick en pratstund med Charlotta för att förhöra oss om hur det är att leva och starta företag inom modebranschen i Kina, varför hon blivit favorit hos Kinas “IT Girls” och hur hon fick idén att beskriva sina kläder med den smått osannolika termen ”Swedish resort wear”.

Vad är det du har för dig i Kina, egentligen?
– Även om jag har rest väldigt mycket så har jag under de senaste tio åren haft en bas i Shanghai och kallat det mitt hem. Allt resande har gjort att jag samlat på mig många visuella intryck som sedan började ta en egen form. Hösten 2017 släppte jag en liten testkollektion med några få stilar för att testa responsen.

Allt sålde slut direkt – affären var helt tom efter bara några timmar. Därför lanserade jag min första riktiga kollektion i Februari 2018. Sedan dess har allt gått fort och mottagandet är överväldigande positivt!

Det ar inte många nya klädmärken som säljer för mångmiljonbelopp och når lönsamhet första två åren. Hur har du lyckats nå ut?
– Klädernas kreativa uttryck har självklart varit det viktigaste: stilen är internationell, uppklädd och sticker ut, men kombineras med skandinaviska undertoner: rena linjer, bekvämt och avslappnat. Man kan kalla det för ”avslappnad elegans”.

Men helt ärligt, det finns miljontals kjolar och klänningar som är snygga. Avgörande för varumärket har varit tjejerna som har på sig kläderna. De är kreativa, starka, framgångsrika med vacker insida och utsida.

– Några är riktiga kändisar, men många är kvinnor som är erkända och respekterade inom sin nisch. Vad alla har gemensamt är att de har ett rikt socialt liv med vänner och familj, och reser mycket. Man har inte på sig mina kläder när man sitter hemma och kollar Netflix.

“Swedish resort wear”, det låter som en riktig motsägelse…? Har du bott utomlands så länge att du har glömt att Sverige är kallt nio månader om året?
– Ha ha jag tänkte att detta måste visa att jag har ett helt unikt perspektiv på den här kategorin! Vanligt är att man designar utifrån de behov man har själv, och kläder för tropisk hetta är ju inte direkt något vi har så stort behov av i Sverige.

Jag skulle verkligen inte kalla stilen svensk. Den hämtar inspiration från hela världen, och är allt annat än lagom.

– Men det skandinaviska designuttrycket är speciellt, och man kan ändå någonstans se att jag vuxit upp med Filippa K. Detta har visat sig vara en väldigt framgångsrik kombination som folk inte har sett tidigare.

Vad är “resort wear”? Har man på sig dina kläder när man åker på “resort”?
– Jag tänker inte på “resort” som en plats eller en modesäsong. Jag tänker på det mer som en sinnesstämning: man är avslappnad, man skrattar, umgås med familj och vänner, äter och dricker gott. Jag kallar det “social and resort wear” eftersom det handlar mer om kläder man har när man umgås. Det är uppklätt, men samtidigt avslappnat.

Man ska kunna ha kul i mina kläder och mina kunder har på sig dem på röda mattan och på trendiga restauranger och nattklubbar, men även med platta sandaler för långa luncher vid stranden. De funkar lika bra i stan som vid poolen.

– Lite mer ovanliga tillfällen inkluderar en tjej som hade på sig en av mina klänningar när hon red på en kamel i Sahara, och en annan hade på sig en klänning bland Himalayas bergstoppar.

Nu har du lanserat din första höst och vinter kollektion. Det låter inte så ”resort”?
Men ändå är det samma sinnesstämning jag uttrycker: den avslappnade elegansen, lyxiga kläder som aldrig blir pretentiösa, kläder för kvinnor som gillar att umgås med vänner och familj och har många sociala happenings i kalendern och som vill vara välklädda och klä upp sig – men inte för mycket.

Jag gillar termen ”social wear” men känslan av det avspända resort-livet ar en grundbult i det jag gör – även om det råkar vara höst och storstad. Intressant är också att den här kollektionen har sålt bäst hittills.

Bland kunderna finns den kinesiska supermodellen och Victoria Secret modellen He Sui, en av Kinas största modeikoner, filmstjärnan Chen Ran samt programledaren för Kinas största TV-program om mode och före detta fotomodellen Linda Li.

Vad händer härnäst för ditt brand?
Jag har precis expanderat till Singapore, och jag har varit med på både Shanghai och Beijing Fashion Weeks, så nästa år blir det New York eller Paris Fashion Week. Kina är en helt fantastisk hemmamarknad, men det har snart gått två år, och det är dags att ta nästa steg.
.

Charlotta Gandolfo erbjuder avslappnade och eleganta klädesplagg som passar lika bra vid poolen som i stan. Hennes favorit-hashtags är #versatility och #resortisastateofmind.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Ta del av det bästa från oss
Vårt nyhetsbrev ger dig exklusiva rabatter, inbjudningar till event och intressant läsning
Genom att klicka ja, godkänner jag Moderna Livets användarvillkor samt personuppgiftspolicy.