fbpx

Asim och Alexander bakom Stiksen – “Vill öka toleransen i samhället”

Vi träffar Asim Khandker och Alexander Källåker som driver Stiksen. Dom kallar sig själva för två “kepsnördar” med olika bakgrunder som förenats i kärleken till kepsar. När de först träffades för ett par år sedan, upptäckte de att de hade samma syn på att kepsen ofta var en förbisedd produkt.

Vi tyckte själva att det var svårt att hitta bra kepsar, med rätt passform och storlek. Vi bestämde oss helt enkelt för att ändra på det.

Idén att starta kom till av att de tyckte att det saknades någon som tog kepsen på allvar. De tyckte helt enkelt inte att kepsen som produkt fick den uppmärksamhet den förtjänade. Dessutom ville de, genom att erbjuda mer arbetade produkter, göra kepsen till ett plagg som kan bäras i helt nya sammanhang. Namnet Stiksen kommer från när Asim gick i högstadiet. Där hade han en lärare som alltid bad honom ta av sig kepsen när han kom in i klassrummet. Efter varje lektion sade han alltid på skämt ”Ta på dig kepsen och stick sen”. Omskrivet blev det till Stiksen. Så namnet är taget från ett roligt minne. Men den anekdoten väcker frågor hos Alexander och Asim om vad som faktiskt är accepterat och varför.

 Det knyter också an till en större vision att, genom att jobba med just kepsen som plagg, göra den accepterad i fler sammanhang. Vi hoppas som varumärke kunna bidra med att överbrygga klyftor mellan olika kulturer och öka toleransen i samhället. Till det vill vi som ett litet bolag dra vårt strå till stacken.

Kan ni berätta om ert fokus på hållbarhet och sociala ansvarstagande?

Det är frågor som de båda ser som väldigt viktiga och vill göra så mycket de kan för att jobba så hållbart och ansvarstagande som möjligt. Det innebär att de idag enbart använder ekologiska eller återvunna tyger. De gör även en del av tillverkningen hos ett kvinnokooperativ som heter Thanapara Swallows, vars mål är att stärka kvinnor i Bangladesh, genom att skapa ekonomisk och social medvetenhet.

Vad skiljer er från andra märken/företag?

Kepsar är traditionellt något som tillverkas mycket under licens, precis som solglasögon och parfymer. De berättar att det gör att många varumärken inte lägger så stor vikt vid sina produkter och det tycker Asim och Alexander är märkbart.

– Vi som lägger allt fokus på kepsar, och som älskar kepsen som plagg, försöker jobba mycket med detaljerna för att få till rätt kvalitet och passform, säger Alexander Källåker.

Var ser ni Stiksen om fem år?

Tillsammans berättar de om hur de vill fortsätta att utveckla sina produkter och hoppas att om fem år vara det självklara valet när det kommer till en bra huvudbonad. På samma sätt som människor är medvetna om sina sneakers, klockor eller glasögon, hoppas de att man väljer keps med omsorg om detaljer, kvalitet och hållbarhet.

– Vi ser det lite som vår uppgift att bära fram kepsen som en kvalitetsaccessoar, säger Asim Khandker.

Vilka är era egna favoritmodeller just nu?

– Jag föredrar vår senaste modell 109 Canvas. Det är en klassisk ”flat brim”, d.v.s den har en platt, lite rundare skärm och en krona med relativt låg profil. Den är gjord i handvävt canvastyg av ekologisk bomull, säger Alexander Källåker.

– Min favorit är 105 Ventile. Den är tillverkad av ett funktionsmaterial som är vattentätt. Dessutom är även det materialet gjort av ekologisk bomull. Det är en okonstruerad modell som ger en ledig siluett, säger Asim Khandker.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Hon hjälper kvinnor med fertilitetsproblem