Varför kan jag inte somna, trots att jag varit trött hela dagen?

Sömnforskarens bästa sömntips

Sömn. Jakten på timmarna, att vilja vakna på topp. Att känna sig bra i huvudet och kroppen. Hur svårt ska det vara?

En av de vanligaste google-sökningarna är just ”Tips för att somna” vilket visar att det är många som går runt och tänker på hur man ska lyckas knäcka sömngåtan.

Det finns många tips för att sova bättre. Det ska vara svalt, samma rutin varje kväll och tid, man ska inte äta eller dricka kaffe eller vin för sent etc. Det finns ungefär 50 olika tips om man väl sätter igång att leta. Sen ska man helst sova 7-8 sammanhängande timmar för att det ska vara optimalt.

Även om jag inte ifrågasätter tipsen så kan det vara stressande i sig, att behöva tänka på allt. Tänk om man missar något? Då kan det ligga och spöka i huvudet resten av natten.

Alla tipsen i sig kan vara stressande. Om man missar något kan det ligga och spöka i huvudet resten av natten.

Med tanke på orsaken bakom mycket av dagens psykiska ohälsa och sömnsvårigheter (sociala medier och ständiga uppkopplingen) fastnade jag för ett tips från sömnforskaren Christian Benedict: Lägg undan mobilen efter 20:00 på kvällen.

Då jag själv kan ha svårt att somna så provade jag detta några dagar och det gjorde faktiskt stor skillnad. Jag kan annars ligga i soffan och slentrianmässigt skrolla genom sociala medier och mejlen, som helt onödigt fastnar i huvudet sen när jag ska sova. Så istället stängde jag nu av de vanligaste notiserna, lät bli Instagram och Facebook, och öppnade absolut inte mejlen efter åtta på kvällen.

Enkla tipset: lägg undan mobilen efter 20:00 på kvällen

Sömnforskaren berättar om detta i en artikel och även han sov mycket bättre och fick mer energi under dagen när han la undan mobilen. “Som magi!” säger han i artikeln.

Det handlar om att ta en time-out från alla intryck och låta hjärnan koppla av. Lägger man undan mobilen och undviker att fastna för många bra eller dåliga intryck får man bättre förutsättningar att kunna somna.

Det viktigaste är förmodligen att stänga av notiser och att inte öppna vare sig mejl eller sociala medier. Risken är att se eller läsa något som man ändå inte kan göra något åt förrän morgondagen.

Läs hellre en bok eller gör några lugnande stretchövningar om det spritter i kroppen.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Stressrelief: gör plats för spontanitet