Psykologen om beroendet: “Lägg ifrån dig mobilen och skapa din egen självbild”

Vår psykologexpert Stehanie Bergh ger tips och råd

Hur kan vi förhålla oss till sociala medier och samtidigt bevara vårt välmående? En viktig fråga då allt mer forskning visar på sämre välmående på grund av den ständiga uppkopplingen, inte minst bland unga.

På frågan om sociala medier är bra eller dåligt menar Stephanie Bergh att det inte finns ett ensidigt svar. Det man kan konstatera är att sociala medier är ett nytt slags beroende som blir viktigt att försöka ta kontroll över.

Hur ser du som psykolog på den snabba framfarten av sociala medier?
– Den digitala revolutionen har markant påverkat kulturen, samhället och individen. Det finns många fördelar med sociala medier till exempel ur miljöperspektiv att kunna skicka mejl istället för brev och att kunna finna grupper som man delar intresse med och att kunna hålla kontakt med vänner, släktingar och familj i andra länder.

Det finns också många negativa aspekter på hur vi påverkas av detta ständiga brus från telefon, dator och Ipad. Man kan till exempel fastna i ett beroende. Forskningen visar att allt fler människor använder mer tid än de själva vill på sociala medier. Att jakten på likes också gäller främlingar. När självbilden kopplas ihop med en mätbar siffra, börjar vi jaga bekräftelser från människor som vi kanske inte ens känner.

För att få svar på vad man vill ägna sig åt behöver man själv bearbeta vad man tycker vinner mening i livet i termer av att vara intressanta, ovidkommande, viktiga, oväsentliga, sanna, falska, lockande, frånstötande och så vidare.

Att finna en moralisk hållning utifrån vilken det blir möjligt att leva eller föra sitt liv utifrån vad man bryr sig om, vad som engagerar en, vad man står för och vad man anser vara meningsfullt.

Studier har även visat att sociala medier kan påverka vår sömn. Vad är ditt tips?
– Mitt enkla tips är att lägga undan mobilen efter 20:00 på kvällen. Det viktigaste är förmodligen att stänga av notiser och att inte öppna vare sig mejl eller sociala medier. Risken är att se eller läsa något som man ändå inte kan göra något åt förrän morgondagen.

Det handlar om att ta en time-out från alla intryck och låta hjärnan koppla av. Lägger man undan mobilen och undviker att fastna för många bra eller dåliga intryck får man bättre förutsättningar att kunna somna.

Läs hellre en bok eller gör några lugnande stretchövningar om det spritter i kroppen. Ett annat tips är att hålla koll på sin skärmtid genom Apples senaste funktion som räknar hur många minuter du använder den under dagen, veckan och månaden.

Stephanie Bergh är legitimerad psykoterapeut och certifierad coach. Hennes mottagning ligger på Engelbrektsgatan i Stockholm.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Kostexperten: Finta vårförkylningen med mat som boostar immunförsvaret!