fbpx

Nybliven förälder och sömnbrist? Här är 10 tips som hjälper mot tröttheten

Sömnbrist? Här är väl beprövade tips som piggar upp.

Att ha sömnbrist och inte få sova kan göra vem som helst smått galen. Och dessvärre är det många av oss som upplever en kort eller längre period av dåliga nätter och sömnbrist, inte minst när man är nybliven förälder och har fått en liten bebis. Barn har ju tyvärr inte alltid en inbyggd mat- och sovklocka, som man hade önskat, och vissa gillar extra mycket att parta på natten!

Det bästa man kan trösta sig med, är att det i de allra flesta fall är en period. Det går över. Men dom orden hjälper kanske inte så mycket när man är mitt inne i det. Så om du väl nu vaknat efter en extremt dålig natt eller har en lång sådan period kommer här några väl beprövade tips mot sömnbrist:

1. Försök sova när barnet sover

Om barnet legat vaken en del av natten kanske hen sover lite mer på dagen. Passa på då, du med. Detta är ofta lättare sagt än gjort, vissa har jättesvårt att sova på dagen. Men försök vila lite i alla fall om du är hemma under dagen. Svårare blir det om man väl har börjat jobba eller måste få saker gjort. Då kan nästa tips vara bättre till hands.

2. Ta mikropauser mot sömnbrist

Om du har sömnbrist är det viktigt att ta mikropauser under dagen och försöka vila både kropp och hjärna. Ett bra tips är att hitta en meditation som du gillar och passar dig. Kommer man in i en bra mediationsflow så säger många att det kan ge en ännu djupare återhämtning än vanlig sömn. Oavsett så är det viktigt att hitta plats för att vila under dagen. 

3. Ladda med bra energi 

Har du fått lite energi från sömnen så ladda upp med andra källor i form av mat och dryck. Gärna 2-3 liter vatten om dagen (särskilt viktigt om du ammar) och mat med bra energikällor. Det vill säga bra och långa kolhydrater, bra protein, fetter och vitminer. Läs mer om energirik kost här.

Har man en extra dålig dag så unna dig finfika flera gånger om dagen! Om du har en bas med bra energi får det gärna vara exakt det som ger dig en boost för att klara dagen.

4. Dra ner på aktiviteterna

Är du en sådan som älskar att fylla kalendern med sociala eller fysiska aktiviteter? En viss del ger såklart bra energi, som att träffa en god vän som är i samma situation och prata av sig lite. Men se till att ha luckor i kalendern för återhämtning eller bara sitta och leka med ditt barn – det kan hjälpa vid sömnbrist.

5. Håll rent hemma

Att börja städa är kanske inte det man längtar efter när man är trött. Men frid i hemmet – frid i sinnet, som man brukar säga. Sömnbrist kan göra att det känns rörigt i tankarna, då hjälper det att ha lite ordning och reda där man befinner sig.

Sömnbrist kan man få av de allra sötaste bebisarna. Foto: Unsplash

6. Spela uppiggande musik

Får du en riktig energidipp under dagen och kanske håller på och blir tokig av diverse gnäll och skrik, så sätt på en bra låt som för bort tankarna till något positivt!

7. Ta hjälp av din partner eller andra

Finns det någon som kan ta barnet ut på en promenad så att du kan få ett par timmar sömn eller vila? Fråga, det värsta som kan hända är ett nej. Ta all hjälp du kan få vid sömnbrist som nybliven förälder. Och lova oss att inte få dåligt samvete, man behöver inte klara allt själv!

8. Tänk på annat än din sömnbrist

Det kan vara svårt att släppa tanken på att man är trött när man väl har mycket sömnbrist, man är ju trött! Men ibland kan det hjälpa att ”helt enkelt” acceptera att man är trött och tänka på något annat. Till exempel vad du vill ha för outfit när du går på fest, vad ska du laga till middag, eller vad vill du ha för jobb i framtiden? Såklart ska det inte vara prestationsbaserade tankar, men något som tar bort fokus ett tag på tröttheten.

9. Rör på kroppen

Ofta blir man stel i kroppen när man är trött och man kan få sämre cirkulation. Sträck på dig, gå ut och ta en lång promenad, eller gör ett skönt och lugnt yogapass. Det finns massvis med klasser man kan se på nätet – t.ex. via yogobe, eller yogagirl.com. Om inget går att få till så stretcha där du står eller sitter, även det sätter igång cirkulationen.

10. Ta ett varmt bad eller en varm dusch.

Ett till tips för att få kroppen att koppla av är värme – unna dig en skön varm dusch eller ett varmt bad. Det kan också hjälpa att i slutet av varma duschen eller badet spola av dig riktigt kallt, gärna iskallt för att sätta ordentlig fart på cirkulationen!

Vill du ha mer tips för bättre energi eller att göra med småbarn? Kolla in dessa artiklar:

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Livsstilscoachen: 8 tips för harmoni i morgonstressen