fbpx

Psykologen: Så hanterar man hälsoångest och rädslan för att bli sjuk

Hälsoångest uttrycker sig som en överdriven och återkommande rädsla för att bli allvarligt sjuk i framtiden och kan skapa stora problem för individen.

Man med hälsoångest
Många lider av hälsoångest och rädsla för att bli sjuk
Innehåll framtaget i samarbete medLägereld

Antalet svenskar som lider av hälsoångest ser ut att öka. Den nuvarande situationen som Sverige och stora delar av världen befinner sig i har skapat många legitima anledningar till oro. När oron blir för stark och börjar påverka din vardag så är det klokt att försöka stanna upp och bromsa utvecklingen innan det gått för långt.

Rädslan för att bli sjuk kan skapa en oro som är svår att hantera berättar Hana Jamali, legitimerad psykolog och organisationskonsult. Hana arbetar på Lägereld som är en digital plattform där du kan boka psykologsamtal för 100 kr och finna inspiration inom välmående.

Att vi oroar oss för att bli sjuka kan bero på att vi har varit med om något som var otäckt och därför reagerar med oro när vi får tankar om att vi kanske kommer att bli sjuka.

Är det normalt att känna oro för att bli sjuk?

– Det är mycket vanligt att känna hälsoångest och oro för att bli sjuk eller för att man skada sig. Det går till och med att påstå att hjärnan är rustad för att vara på sin vakt för detta. Att vi oroar oss för att bli sjuka kan bero på att vi har varit med om något som var otäckt och därför reagerar med oro när vi får tankar om att vi kanske kommer att bli sjuka säger Hana.

– Det kan vara svårt att göra skillnad på när man bör vara orolig och vidta försiktighetsåtgärder och när det är kontraproduktivt och skapar mer oro istället fortsätter hon.

Psykolog och ett berg
Hana Jamali är legitimerad psykolog och organisationskonsult på Lägereld

Hur ska jag resonera om jag har hälsoångest och oroar mig för att insjukna i en sjukdom?

– Ett problem kan vara just det, att resonera. När vi känner oss mycket oroliga reagerar vi ofta med att försöka få bort vår oro med logiska argument och att ställa om våra tankar. Problemet är att våra tankar sällan gör som vi vill. Med KBT-interventioner brukar en vanlig insats vara att lära känna sin oro och hälsoångest. Det vill säga att nyfiket utforska hur oron uttrycker sig och hur det känns i kroppen när vi är oroliga. Genom att bättre förstå hur oron tar sig uttryck i kroppen och vad vi tenderar att göra i de lägena kan vi enklare bestämma hur vi vill agera när vi känner oss oroliga.

När vi känner oss mycket oroliga reagerar vi ofta med att försöka få bort vår oro med logiska argument och att ställa om våra tankar. Problemet är att våra tankar sällan gör som vi vill.

Person som känner oro
Det är vanligt att känna oro men hjälp finns att få

Hur brukar du hjälpa personer som oroar sig mycket för att bli sjuk?

– Dels genom att förstå bakgrunden. Har det funnits erfarenheter som vi behöver prata om för att bättre förstå varför hälsoångesten och oron skapats? Därefter följer en kartläggning. När blir du orolig? Hur brukar du agera? Hur hade du velat göra istället? När vi tillsammans utforskar hur oron tar sig uttryck kan vi lättare sätta in bra interventioner som har stöd i forskning och som ger effekt. Vanliga interventioner är:

  • exponering (att utsätta sig för det som skapar obehag)
  • medveten närvaro (vad händer i kroppen och i huvudet när jag är orolig?)
  • och förstås att vara en hjälpande hand när det är tufft och ett bollplank för att enklare förstå sig själv och vad som behöver göras för att få ökad livskvalitet.

Att samtala med en psykolog kan hjälpa dig att bryta destruktiva mönster och på så vis förebygga framtida psykisk ohälsa. Genom att förstå hur du och dina tankar fungerar kan du må bättre samt få lättare att upptäcka eventuella varningsflaggor framöver och således snabbt kunna agera.

Ta plats runt lägerelden

Genom den digitala plattformen Lägereld kan människor komma i kontakt med likasinnade och psykologer utan att behöva lämna sitt hem. Via videosamtal kan varje person stanna i sin trygga vrå och samtidigt öka sitt välmående. På Lägereld finns också information om psykisk ohälsa samt psykologers historier och tips.


Mer från Lägereld: Psykologen: “Då är det dags att börja prata med någon”

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Kostexperten: Boosta immunförsvaret under virustider!