fbpx

Kostexperten: Boosta immunförsvaret under virustider!

Vår kost- och häsloexpert Sandra Puig De La Bellacasa från Green Galaxy tipsar om kosten som hjälper dig att hålla dig frisk.

Efter en vinter med få soltimmar och virustider som härjar, är det på sin spets att stärka immunförsvaret. Det finns många teorier och metoder, men varför inte börja med det mest naturliga – kosten! Addera dessa bra kostvanor till en bra mix av träning, god sömn och lagom med stress så kommer du långt.

Maxa ditt intag av frukt och grönt
Ni har hört det förut. Färgrika frukter och grönsaker är lika med ett högt antioxidantinnehåll. Antioxidanter som skyddar oss mot fria radikaler vilka annars tenderar att sänka vårt immunförsvar och vår motståndskraft mot bakterier och virus.

Ät mycket och varierat för bästa resultat och lägg stort fokus på bären, gärna som topping till frukostyoghurten, gröten eller varför inte i en färgglad smoothie!

Tillskott i pulverform av vetegräs, spirulina, acai i alla ära men den som inkluderar oraffinerade källor i kosten och ser till omväxling i sitt intag får sällan någon ytterligare vinning av dyra tillskott.

Fungerar huskurer?

Just vitamin C är en välkänd gammal huskur mot förkylningar, men forskare debatterar vilken inverkan vitaminet faktiskt har. Det vi med säkerhet vet är att vitaminet som återfinns i bland annat citrusfrukter, grönkål, spenat och paprika är en antioxidant som in sin tur supporterar kroppens bekämpningssystem mot skadliga fria radikaler.

Vitamin C är dock sällan något vi råder någon direkt brist på. Istället är det andra viktiga mineraler som zink och järn vi ofta saknar tillräckliga depåer av. Brister av dessa sätter ner immunförsvaret och därmed vår motståndskraft med ökad infektionskänslighet som följd.

Zink återfinns rikligt i skaldjur som ostron och musslor. Järn hittar vi bland annat i animalier, ägg, baljväxter och grönsaker som spenat, broccoli och grönkål. Kombinera gärna med någon form av Vitamin C för ett ökat upptag!

Slutligen har vi Vitamin D där tillskott, framförallt under vinterhalvåret, kan diskuteras för att undvika ett nedsatt immunförsvar. Naturligt hittar vi det i källor som fet fisk och äggula.

Vitlöksandedräkt – not a bad thing!
Vitlöken har många positiva effekter på vårt långsiktiga välmående som att minska blodfetter, risken för blodpropp och blodtryck. Njut lite extra av vitlök i förkylningstider. Den både hejar på motståndskraften mot infektioner och motarbetar virus. Här fungerar lika bra med vanlig vitlök som den i kapselform från hälsokosten.

Krydda maten ordentligt men tänk på att tillsätta löken mot slutet av tillagningen så att de verksamma ämnena som står för de positiva hälsoaspekterna inte kokar bort.

Tillför goda bakterier!
Glöm inte tarmfloran! För det är just via tarmens bakterieflora vi många gånger kan styra vårt välmående. Den så kallade probiotikan utgör våra inre krigare när det kommer till att mota bort inkräktare i form av andra, skadliga bakterier. De goda bakterierna adderar du via kosten genom att festa på naturella, syrade mjölkprodukter (yoghurt, kefir), syrade grönsaker och överväger probiotikatillskott.

Festliga fibrer!
Ingen inre krigsföring utan mat till våra goda bakterier. Så vad äter vår armé? De partajar gärna på fibrer från baljväxter, fullkornsprodukter, frukt, grönsaker, bär och chiafrön. Idag äter vi 15-20 g per dag men enligt Livsmedelsverket bör vi få i oss minst 25-35g.

De allra bästa fibrerna kallas vattenlösliga, gelbildande fibrer, så gå loss på havre, rotsaker, linfrön och bananer.

Läs även Sandras magiska recept på antiinflammatorisk supersmoothie eller kosttipsen för finare hud.

IMG_9575-770x1171
Sandra Puig De La Bellacasa är licenserad kostrådgivare samt hälsoinspiratör. Hon driver Green Galaxy som erbjuder kostcoachning till privatkunder och företag.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Åsa-Rudehill
Psykologen: så minskar du stressnivån