Hälsokedjan Life har påbörjat en stor satsning på e-handel i Norden. Lösningen som man utgår från är baserad på den svenska plattformen Jetshop Commerce. Jetshop har under de senaste åren tydligt etablerat sig som en ledande strategisk e-handelspartner med en kraftfull lösning som hjälpt flera av Nordens stora aktörer att öka sin försäljning online.
Den senaste kunden som använder sig av Jetshop Commerce lösning är hälsokedjan Life med cirka 300 butiker i Norden. Företagets befintliga webbplatser kommer inom snar framtid ersättas med den nya plattformen som knyter samman den digitala butiken med företagets fysiska.
Tidigare har Life använt sig av olika e-handelslösningar för varje land, men riktar nu in sig på en gemensam lösning som kan föra marknaderna närmare varandra samtidigt som man drar nytta av stordriftsfördelar som exempelvis minskade kostnader.
– Jetshop Commerce passar vår arkitektur bra, är väl integrerad med lösningar på den nordiska marknaden och är den standardiserade lösningen vi letat efter, berättar Klas-Göran Petersson, CIO på Life.
Enligt Torbjörn Lindblad, teknisk projektledare på Jetshop, har det varit oerhört roligt att jobba med projektet tillsammans med Life. Inte minst eftersom man tagit flera små lösningar och samlat dem till en centraliserad.
– Tack vare vår interna struktur så kan vi bygga Lifes olika marknader baserat på en gemensam grund och därefter utföra landspecifika förändringar som är viktiga för företaget. I samband med detta får Life en lösning med snabba uppdateringar och ett otroligt snabbt frontend som vi vet kommer påverka deras affär positivt, förklarar han.