Grundarna av Prac satsade allt och hoppade av sina jobb

Prac, det nyskapande varumärket för mäns hygienprodukter, har inte bara förändrat spelplanen inom branschen utan har också banat väg för ett nytt sätt att tänka kring skönhet, särskilt för män. Grundarna, Kajsa Nilsson och Caroline Forsmark, två modiga entreprenörer, satsat allt på sin vision om ett inkluderande och innovativt beautymärke.

I en värld där skönhetsbranschen ständigt utvecklas och förändras, har Prac tagit en banbrytande väg genom att erbjuda ett nyskapande utbud av mäns hygienprodukter. Grundarna, Kajsa Nilsson och Caroline Forsmark, har inte bara förändrat spelplanen inom branschen utan har också inspirerat andra genom sin modiga satsning på att hoppa av sina tidigare jobb för att följa sin vision. I denna intervju delar de med sig av sin resa och sina framgångstips för att etablera sig på en konkurrensutsatt marknad.

Så började resan för Prac

Inspirationen till Prac föddes ur en önskan att fylla en betydande lucka på marknaden, där mäns hygienprodukter hade stagnerat sedan lanseringen av Axe 1986. Men för Kajsa och Caroline handlade det inte bara om att skapa ett nytt varumärke utan också att omdefiniera normerna inom skönhet.

Med en veganvänlig produktlinje bestående av sju produkter, som alla är tillverkade i Sverige utan parabener, har Prac satt standarden för kvalitet och hållbarhet. Deras sortiment av produkter, som omfattar allt från klassiskt maskulina dofter som cederträ och mossa till blommiga noter som citrus och jasmin, har fått ett varmt välkomnande från en bred målgrupp – oavsett kön eller hudtyp.

Pracs framgång på marknaden kan också tillskrivas deras innovativa marknadsföringsstrategi, där de använder sig av samarbeten med idrottare och influencers för att sprida sitt budskap. Genom att kombinera traditionella kanaler med moderna plattformar som TikTok har Prac lyckats nå ut till en bred publik och skapa en stark online-närvaro.

Hur har ni gått tillväga för att marknadsföra Prac och nå ut till er målgrupp?

– Vi samarbetade tidigt med Mårten Knutsson, en framstående marknadsföringsprofil som tidigare har vunnit Guldägget med Absolut Vodka och arbetat med koncept som HM Home. Tillsammans med Mårten och hans team utvecklade vi namn, design och hela konceptet för Prac. Vi insåg att varumärket skulle vara en avgörande faktor och strävade efter att skapa något som människor verkligen kunde identifiera sig med och känna sig en del av, berättar Kajsa Nilsson och fortsätter:

– Med bakgrund inom marknadsföring och en passion för varumärkesbyggande, har vi arbetat hårt för att etablera Prac som ett känt och omtyckt varumärke. Vi har särskilt fokuserat på att engagera lokala idrottsprofiler, såsom Calle Clangsom tidigare spelade i Rögle BK i Ängelholm, för att sprida vårt budskap. Det har gett oss stor synlighet både lokalt och nationellt. Dessutom har samarbeten med up-and-coming-talanger inom sport, och aktiv närvaro på plattformar som TikTok, bidragit till att stärka vår varumärkesidentitet.

– Doften är vår starkaste unika försäljningspunkt, men den är svår att förmedla genom en skärm. Därför lägger vi en betydande del av vår budget att få folk att prova, samt kommunikation i butik för att underlätta köpbeslutet för våra kunder, berättar Caroline Forsmark.

Vilka utmaningar har ni stött på under er resa med Prac?

– Det är alltid utmaningar längs vägen och vi har tagit oss förbi det mesta. Kapital för nystartade bolag är alltid en utmaning och det kostar att bygga varumärke och ta marknadsandelar. Utmaningen har också varit att hitta rätt samarbetspartners inom distribution men vi har alltid haft ambitionen att arbeta med de bästa inom varje område och det känner vi att vi lyckats med än så länge.

Vilka tips skulle ni ge till andra entreprenörer som försöker etablera sig på en konkurrensutsatt marknad?

– Det gäller att vara modig och våga tänka stort, man får heller inte vara rädd för att justera och göra om när man känner att något inte funkar. Vi har också varit lyhörda och inte varit rädda för att be om hjälp eller få tips från de som är mer erfarna inom vissa delar vilket vi haft stor nytta av. Ingen kan allt från början och det allra viktigast är nog bara att börja, även om man inte ser alla steg framför sig, det mesta löser sig längs med vägen.

Vill du veta mer om Prac? Klicka här!

Här kan du läsa fler intervjuer.

För att följa Prac och deras nyheter, följ deras Instagram, TikTok och LinkedIn. För frågor om kontakt och samarbeten följ även Caroline och Kajsa på LinkedIn!

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Ta del av det bästa från oss
Vårt nyhetsbrev ger dig exklusiva rabatter, inbjudningar till event och intressant läsning
Genom att klicka ja, godkänner jag Moderna Livets användarvillkor samt personuppgiftspolicy.