Hur får man barnen att äta hälsosammare?

Att sätta grunden för goda matvanor i tidig ålder är alltid ett plus, men oavsett ålder så är det såklart aldrig försent att starta nya vanor. Många tycker det är svårt att få sina barn att äta varierat – de kanske skriker nej bara man nämner grönsaker. Så vad kan vi göra för att väcka intresset?

En viktig del ligger på oss föräldrar, att göra det kul och intressant samt förklara för barnen varför de behöver få i sig näring. Man kan hjälpa barnen förstå vår kropp genom att likna vårt immunförsvar med soldater som krigar för oss i kroppen. Det finns goda soldater och onda soldater. De goda soldaterna slåss för vi ska må bra, medans de onda stökar till, förstör och bråkar med kroppen.

Goda och onda soldater

För att våra goda soldater ska kunna skapa ett starkare försvar behöver vi varje dag äta grönsaker, frukt och bär och gärna laga maten från grunden. Enligt livsmedelsverket bör vi alla (både vuxna och barn) få i oss 500 gram grönsaker / dag för att fylla vårt fiber och närings behov.

Våra fiender-de onda soldaterna stärker sina trupper när vi äter skräpmat, snabba kolhydrater och processad mat med långa ingrediensförteckningar, kakor, glass, bröd, bullar, läsk, pizza, hamburgare, chips osv.

Så att bara dra ner på ovan så har vi mycket vunnet. Vi ser alla olika ut och vissa klarar mer än andra, men vi vet att våra kroppar inte mår bra av för mycket av den moderna kosten, vi är inte ämnade att äta mat som till större del är sönderprocessade kolhydrater, sockerarter, fyllda med smakämnen och onaturliga fetter och salter.

Vi behöver en balans mellan proteiner, kolhydrater, bra fetter, vitaminer och mineraler.

Tips på hur man kan göra

  •  Bjud in barnen i köket, låt dem vara med och hjälpa till, röra, smaka och se hur matlagningen växer fram.
  • Prata om vitaminer och vad näringen gör för kroppen, att grönsaker i olika färger innehåller olika näringsämnen som ger oss olika saker för hud, hår och hjälper hjärnan utvecklas osv för att vi ska må bra och växa.
  • Passa på att erbjuda grönsaker innan maten, tex morotsstavar, paprika, gurka eller andra favoritgrönsaker. Då är chansen större att det slinker ner.
  • Utvidga deras smaker genom att låta dem testa nytt, variera smakerna. Oftast är det vi föräldrar som serverar ensidig kost för vi tror att barnet inte gillar vissa smaker, detta gör att barnet lär sig äta väldigt ensidigt.
  • Låt barnet vara med och handla, berätta att idag ska vi handla mat och grönsaker till t.ex. middagen (så att den inte börjar tjata om lördagsgodis, kakor osv)
  • Låt barnet få välja ut en eller fler grönsaker som den vill testa varje vecka. På så sätt så skapar man nyfikenhet i grönsakshyllan hos barnet och att testa nytt, något som de valt ut och känner sig nyfikna på.
  • Sist men inte minst! Ge inte upp, ibland tar det upp till 10 ggr innan en smak landar hos ett barn, det gäller att vara ihärdig. Fortsätt lägga upp grönsaker på tallriken så att barnet blir van att se det där även om det inte äts upp.

Skribent: Cecilia Elfving.

Cecilia är utbildad kostrådgivare och driver @foodifyed som erbjuder olika cleanse/reset & kostprogram.
Utöver det har hon ett yoga & food koncept som kan bokas inför företagsevent, möhippor eller andra gruppsammankomster.

Vill du läsa mer? Klicka här. Följ oss på vår Instagram @modernalivet.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Ta del av det bästa från oss
Vårt nyhetsbrev ger dig exklusiva rabatter, inbjudningar till event och intressant läsning
Genom att klicka ja, godkänner jag Moderna Livets användarvillkor samt personuppgiftspolicy.