fbpx

Experten om ökat stillasittande – “agera innan olyckan är framme”

Kiropraktorn Jenny Englund Fjaestad berättar hur en alltmer stillasittande livsstil påverkar vår hälsa och ger oss tips och råd.

ryggont

Våra alltmer stillasittande liv kommer med flera risker och inte bara för formen – utan även för nacke och rygg, samt mer allvarliga som diabetes och högt blodtryck. Vi frågade kiropraktorn Jenny Englund Fjaestad om varför det kan vara farligt och om några tips som kan motverka besvären. 

I dessa konstiga tider när vi ska minska på de fysiska mötena och helst jobba hemifrån har vardagen och rörelsemönstret förändrats enormt för många av oss.

Det är få förunnat att äga ett  ”pandemisäkrat” hemmakontor med höj och sänkbart bord, en bra stol och så vidare. Den välfungerande ergonomiska arbetsplatsen byttes på några dagar ut mot hemarbete från en laptop vid köksbordet, från soffan eller kanske till och med från sängen vissa stunder av dagen. Det är många som har haft denna arbetssituation sedan mars i år.

De naturliga pauserna som ofta blir på ett kontor där man går och hämtar kaffe, småpratar lite, går till skrivaren eller sitter i möten finns inte på samma vis när vi jobbar hemifrån. Istället har alla möten bytts ut mot dagliga digitala möten framför datorn. De som tidigare redan hade en hög dos stillasittande framför datorn har blivit ännu mer låsta vid sin skärm.

Kan ge allvarliga konsekvenser

Att arbeta i en alltför stillasittande och oergonomisk ställning är inte alls bra för kroppen och det kan relativt snabbt resultera i stel nacken, värk i ryggen, ömma skuldror. Det finns även andra mer allvarliga konsekvenser som diabetes, högt blodtryck, hjärtkärl sjukdomar samt ökad risk för viss typ av cancer kan uppstå efter flera års stillasittande arbete (källa).

En alltför stillasittande livsstil kan till och med jämföras med de skadliga biverkningarna som rökning har (källa).

Även tonåringars hälsa påverkas snabbt negativt av alltför stillasittande (källa).

Nu när många barn hemskolas i kombination med att deras träningar och matcher ställs in är risken stor att även dom blir mer stillasittande än normalt.

Även om det kan vara mysigt att jobba eller studera i sängen så är det inte ergonomiskt eller bra på sikt.

Intensiv träning inte tillräckligt

Många tror att om man tränar intensivt en tim/dag så har man täckt dagen dos av rörelse, men så är inte fallet. Det har i ett flertal studier visat att det är den sig det är den dagliga jämna vågen av rörelse som visat sig vara bäst för kroppen. Att röra sig var 20-30 minut eller att stå upp och jobba har stora fördelar för hälsan (källa).

Några fördelar med att röra sig oftare

  • Ökad blodcirkulation vilket ger ökad syretillförsel till hjärnan som bidrar med bättre koncentration. Även bättre minne, inlärning, stresstålighet och problemlösning förbättras.
  • Minskad risk för depression och utbrändhet.
  • Starkare muskler, starkare skelett.
  • Högre fettförbränning- Muskler förbrukar mer energi än vad kroppsfett gör i vila.
  • Bättre näringsupptag, minskad insulinkänslighet.

Tips som hjälper

All rörelse är bra oavsett mängden, men här är några enkla tips du kan till för att motverka besvär.

  • Ställ en timer. Ställ en klocka på 40 minuter och när den ringer tar du en liten paus och reser på dig. Flytta blicken från skärmen och kanske till och med gå ut och ta lite frisk luft. Sen kan du börja jobba igen men ny energi.
  • Rör kroppen. Exempel på rörelse kan vara axelrullning bakåt och framåt 10 gånger åt båda håll följt av 10 benböj.
  • Variera arbetsställningen. Har du möjlighet så stå upp och jobba en stund med datorn på en hög bänk eller kanske strykbräda.
  • Kombinera möte med promenad. Om du har möten som du kan ta per telefon så passa på att gå ut på en promenad under tiden.
  • Fixa stämningen. Stämningen på hemmakontoret är viktig för att orka hålla motivationen uppe. Ställ fram något som får dig att le, så som ett foto på någon du tycker om. Köp blommor, doftljus, favoritfilten eller något annat som får dig att känna ett lugn och må bra.

Om det är så att denna pandemi påverkar arbetssituationen så att det blir fortsatt arbete hemifrån flera dagar i veckan tror jag det är ytterst viktigt att se över ergonomin på sin arbetsplats hemma.

När bör man söka professionell hjälp?

Du bör söka hjälp om du har återkommande spänningshuvudvärk eller känner av stelhet och smärta i nacken, axlar eller ryggen som inte släpper. Oftast kan det hjälpa med en till två behandlingar och bra övningar så att muskulaturen blir bättre rustad för datorarbete.

Om Jenny Englund Fjaestad

Jenny Englund Fjaestad är legitimerad Kiropraktorn med över 20 års erfarenhet av att arbeta med behandlingar.
— Kroppen är otroligt komplex. Det som hjälper en person kanske inte alls fungerar för en annan. I mitt arbete brukar därför kombinera flera olika behandlingar. Främst då kiropraktik, massage, akupunktur och rehab/tränings eller meditationstips. Jag har även ett tätt samarbete med psykolog, yoga och pilatesinstruktör samt fotspecialist och ortoped.

Jag brinner för att hitta den behandlingen som passar just den individen jag arbetar med. Att vara här och nu. Ta hand om er!

Jenny Englund Fjaestad är legitimerad kiropraktor och har sin klinik i centrala Stockholm. Hon gör även företagsbesök ute på kontor.
Kontaktnummer
070-3970789
Adress till kliniken
Birgerjarlsgatan 107

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Kostexperten: Veckan efter påsk – kickstarta med antiinflammatorisk smoothie!