fbpx

Boosta självkänslan med hypnos

Många lider av låg självkänsla idag, vilket ofta påverkar dem negativt både på jobbet och i livet i stort. En som har jobbat mycket med sin personliga utveckling är Lovisa Strömsholm. Hon har grundat företaget Powermind, som erbjuder ljudspår med olika hypnosprogram, bland annat för att öka just självkänslan. Här berättar hon om sin resa, samt ger lite bra tips.

När Lovisa Strömsholm gick i gymnasiet hade hon en period då hon ville förbättra sitt självförtroende och sin självkänsla. Hon har alltid varit väldigt lösnings- och resultatorienterad, så hon provade allt hon kunde komma på, från självhjälpsböcker till samtal, men hon tyckte inte att det fungerade tillräckligt bra.

– Av en slump hittade jag ett ljudspår med självhypnos på engelska på Pirate Bay när jag var inne där. Jag hade aldrig provat hypnos tidigare och kände inte heller någon som höll på med hypnos, så jag var väldigt skeptisk. Men “varför inte?”, tänkte jag. Så jag laddade ner ljudspåret och blev faktiskt väldigt förvånad över hur logiskt och effektivt det var. Det var uppfriskande att prova ett annat sätt att tänka, att jobba på att bryta mitt invanda tankemönster som jag hade kört fast i. Jag fortsatte att lyssna på ljudspåret i flera månader, tills jag kände att det inte längre behövdes, säger Lovisa.

Vad har det hjälpt dig med?

– Det har hjälpt mig att utvecklas på fler områden än jag hade förutsett. Ibland när vi kör fast i vissa tankemönster så blir det så svårt att komma ur dem. Det blir nästan som om man “trasslar in sig” mer och mer desto mer man försöker ta sig ur dem.’
Man fastnar lätt i ord som “inte”, som “tänk inte så”, “säg inte så”, “gör inte så”. Det är ett negativt ord som egentligen inte bidrar med någon förändring, utan snarare cementerar, menar hon. Hjärnan fokuserar inte riktigt på ordet “inte”, utan snarare på det som syftas på. Om jag exempelvis säger “tänk inte på en rosa elefant”, så är det lätt att man tänker på en rosa elefant. Eller “var inte negativ”. Ett otroligt onödigt uttryck som snarare främjar mer negativitet, då det implicerar att man redan är negativ. Ibland behöver man helt enkelt hjälp med att bryta fokus och få guidning i en helt annan tankebana, berättar Lovisa.

Vad är skillnaden på att använda hypnos via din app och gå till en hypnotisör?

Powerminds ljudspår är förinspelade och erbjuder generell guidning och coachning inom en mängd olika områden. De kan fungera som ett extra stöd för den som vill jobba med sig själv på den plats och tid som passar just den personen. Att gå till en hypnotisör/terapeut däremot innebär att man kan få en privat session där man kan jobba djupare med ett specifikt problem. Man kan se det lite som att använda Powerminds hypnosapp är som att ha ett gymkort – vad du sen gör på gymmet är lite upp till dig. Att gå till en hypnotisör/terapeut är istället mer som att ha en PT. Man får helt enkelt en annan guidning som ofta kan vara ett bra sätt att få en extra push, menar Lovisa.

Deras mål är att göra självhypnos lika vanligt och mainstream som att gå till gymmet. Vi går ju till gymmet för att träna våra kroppar, men vad gör vi för att stärka vår insida och mentala hälsa, frågar hon retoriskt och fortsätter – Vi vill erbjuda ett enkelt och effektivt verktyg för själv-coachning.

Hur länge brukar man behöva jobba med den typ av hypnos som du använder för att få resultat?

– Det är väldigt individuellt. Vissa får effekt direkt efter första lyssningen och andra behöver lyssna en gång per dag flera dagar i sträck, eller sporadiskt under flera veckor eller månader. Ibland kan man lyssna ett tag för att få en effekt och sedan lyssna igen långt senare för att boosta upp effekten igen. Det viktiga är att verkligen gå in för det och ge det en chans.

Vad mer kan man göra för att till exempel jobba med sig själv mer än hypnos?

Mitt tips är att göra saker du är bra på, det bygger upp en form av självsäkerhet. Det kan även bygga självsäkerhet att bara göra någonting enkelt som man kan se resultatet av. Som att baka eller bädda sängen. Det sägs att bädda sängen kan vara ett bra sätt att börja dagen. Har du bäddat sängen så har du redan börjat dagen med att “lyckas” med någonting. Det är dock skillnad på självkänsla och självförtroende. Just självkänsla handlar om hur vi uppfattar vårt eget värde. Medan självförtroende är hur vi ser på vår förmåga att göra och klara av saker. När man har låg självkänsla är det vanligt att man är väldigt självkritisk och dömer sig själv hårt, hårdare än man dömer andra personer. Man kan ofta behöva jobba med självmedkänsla. Exempelvis: hade du kunnat säga samma saker och använda lika hårda ord mot en vän eller familjemedlem som var i samma situation? Ett sätt att hantera denna självkritik kan vara att skriva ner vad du skulle ha sagt till en annan person som var i din situation. Och att sedan öva på att tala till dig själv på samma sätt, tipsar Lovisa.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Bästa ansiktsmasken? Tips på 4 riktigt bra ansiktsmasker som ger mycket glow!