fbpx

Bästa tillskotten för att få ut det mesta av din träning

Artikeln innehåller annonslänk

Oavsett om du är löpare, tränar på gym, spelar fotboll eller tränar kampsport eller någon annan sport finns det sätt att boosta din träning och få ut det mesta av den.

Här kommer våra tips om hur du kan öka effekten av din träning och vad som kan passa dig och din träningsform allra bäst. Första steget är att komma igång med sin träning efter det så gäller det att optimera den för att det ska bli riktigt bra resultat.

Pre- Workout – PWO

PWO är ett populärt tillskott som har till syfte att ge mer krut och energi när du tränar. Tillskottet är en samling av prestationshöjande ämnen som har till syfte att öka din energi vid fysisk aktivitet. Det finns många fördelar med PWO såsom ökad energi, fokus, styrka och uthållighet.

PWO tillskott finns både i pulver och kapselform och ska intas en stund innan träning för bästa resultat. Tillskottet innehåller oftast en kombination av koffein och andra viktiga näringsämnen Hur stor effekt du får när du använder PWO är svårt att säga eftersom det påverkar alla människor olika. Vissa känner mer än andra men generellt sätt känner kroppen av det en kort stund efter intag, speciellt om kroppen inte är van vid PWO sedan tidigare.

Aminosyror

Tränar du med målet att bygga muskler eller ge din kropp förutsättningar att göra det har du förmodligen hört talas om aminosyror. Du måste få i dig aminosyror för att överleva dessa är nämligen proteiner som är kroppens byggstenar. De protein som du äter bryts ner till aminosyror i magen och tas sedan upp av din kropp som byggstenar till nya proteiner. Det finns 20 olika aminosyror och dessa delas in i två grupper essentiella och icke essentiella.

Essentiella

De essentiella aminosyrorna behöver du få i dig via din kost eftersom din kropp inte kan tillverka dem på egen hand. Det finns 10 essentiella syror och några av dem kan vara en fördel när du tränar. Två exempel är:

  • Fenylalanin: Finns i jordnötter och vetegroddar. Fungerar prestationshöjande.
  • Arginin: Bra för blodflödet för träning och sexlust. Finns i kött, fisk skaldjur och ost.

Icke essentiella aminosyror

Dessa aminosyror klarar din kropp att själv tillverka och vissa kan ha fördel för din träning.

  • Alanin: Viktig för immunförsvaret, för ökad prestationsförmåga, höja muskelaktiviteten och fördröja känslan av utmattning.
  • Asparaginsyra: Viktig roll för frisättningen av uppiggande hormoner
  • Citrulline: Bidra till mindre träningsvärk och stelhet
  • Cystein: Stödjer immunförsvaret och delaktig i matsmältningen
  • Glutamin: Bra för tarmhälsa och immunförsvar. Äter du extra glutamin när du tränar ger det en mer effektiv återhämtning och muskeltillväxtGlycin: Sänker kortisol och är utmärkt när det kommer till återhämtning.
  • Karnitin: Bra att använda som tillskott om du vill öka fettförbränningen.

Proteinpulver

Proteinpulver är ett bra alternativ om du vill få ut det mesta av din träning. Pulver kan du använda i syfte att ge dina muskler ett extra tillskott av protein. Det är därför ett vanligt tillskott hos personer som tränar eftersom proteinet behövs för återhämtning och muskeltillväxt.

Vassle och kasein

Kasein och vassle är de två enskilt mest vanliga protein att skapa proteinpulver av. Vassle tas upp av musklerna snabbt och kasein långsamt. Det innebär att proteinpulver gjort på vassle är bra att ta direkt efter ett träningspass medan ett proteinpulver gjort av kasein är bra att ta precis innan du lägger dig för att maximera proteinsyntesen under de timmar som du sover.

Fördelar med proteinpulver

  • Får dig att nå ditt dagliga rekommenderade intag av protein
  • Enkelt att ta med vart än du ska
  • Kan användas till mycket, går exempelvis att använda för att laga pannkakor med.

Fettförbrännare

Om du står still i din viktnedgång kan fettförbrännare vara ett bra alternativ. Tro dock inte att fettförbrännaren gör jobbet till dig. Den ska inte ersätta en bra kost utan ska istället kombineras med en varierad sund kost. Bra nyckelingredienser är bland annat hallonketoner som gör det svårare för kroppen att lagra fett. Grönt te används för att det är hälsosamt och ökar ämnesomsättningen.

Alla fettförbrännare ger inte samma resultat utan kan ha olika syfte. När du ska välja fettförbrännare är det bra att titta på vissa saker. Du ska välja fettförbrännare efter ditt behov. Är du ute efter att få så mycket energi som möjligt för att orka träna ska du exempelvis leta efter ingredienserna koffein, synefrin eller yohimbe.

Är du ute efter bättre ämnesomsättning och efter ingredienser som gör att din kropp använder fett som energi är det istället produkter med grönt te, grönt kaffe, ingefära eller cayennepeppar du ska titta efter.

Fördelar du kan få med fettförbrännare:

  • Minskar din aptit
  • Bidrar till kaloriunderskott.
  • Aktiverar fettförbrännande mekanismer
  • Ger motivation eftersom du märker snabbare resultat

Sammanfattning

Oavsett om du är ute efter återhämtning, fettförbrännare eller prestationshöjande tillskott finns det att hitta. Ta del av våra tips för att se vad som kan passa dig bäst. Oavsett sport finns det tillskott att få hjälp av för att få ut det mesta av din träning.

Förslag på de bästa produkterna hittar du hos tillskottsexperterna på tillskottsbibeln.se. Här hittar du bäst i test listor för en mängd områden som exempelvis pwo, proteinpulver och enskilda aminosyror.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
WITHINGS sortiment av smarta vågar: Body, Body+ and Body Cardio