fbpx

Anja och Alex: Vakna pigg – 10 tips för bättre sömn

Har du svårt att somna om nätterna eller upplever du att du inte får tillräckligt med sömn, trots att du går och lägger dig i tid? Då kanske dessa tips från Anja Forsnor Wärn och Alexandra Kamperhaug kan hjälpa dig.

Anja och Alexandra delar med sig av tips kring vad som är en hållbar livsstil.

Visste du att ungefär 90 000 tankar passerar vår hjärna under ett dygn? En fullbokad kalender, aldrig sinande-att-göra-lista och stress kan göra att man har svårt att komma till ro på kvällen. Phu!

Men det finns en del saker man kan göra för att sova bättre. Här kommer våra 10 bästa sömntips som kan hjälpa dig att sova bättre på egen hand:

1. Regelbundna tider
Vår kropp trivs med regelbundna sovtider, och att hålla dem är det bästa du kan göra för att hålla sömnrytmen. Gå och lägg dig samma tid, och vakna samma tid oavsett vilken dag i veckan det är. Kroppen blir förvirrad av ruckade sömntider och att försöka ta igen sömnen på helgen eller dagen därpå är inte en lika god idé som det tycks låta.

2. Varva ner
Försök att varva ner i god tid innan läggdags så som att dämpa ljudbelysningen, läs en bok, gör meditation eller annan avkopplande syssla. Att gå från full aktivitet till att lägga sig och försöka somna direkt är nästan omöjligt.

3. Sänk temperaturen
För att vi ska kunna sova som allra bäst så är en optimala temperaturen i sovrummet är någonstans mellan 17 och 19 grader.

Sov gärna med fönstret på glänt eller vädra sovrummet innan du går och lägger dig.

4. Undvik kvällsträning
Även fast träning gör att vi sover bättre så ska man helst undvika kvällsträning. Träningen gör att kroppen blir full av adrenalin och hinner inte varva ner ordentligt. Det bästa är att träna tidigare under dagen, men om du måste få in det där kvällspasset så räkna med max senast 1-2 timmar innan sovdags.

5. Mörkt och tyst
De flesta har lättast att somna i ett mörkt och tyst rum. Inskaffa mörkläggningsgardiner, måla väggarna mörka eller använd en sovmask som stänger ute ljuset. Störs du lätt av oljud som trafik så bör du använda öronproppar under natten.

6. Lägg bort mobilen
Det blå ljuset från elektronikprylar som mobil och dator skickar vakensignaler till hjärnan som gör oss piggare.

Lägg bort telefonen minst 30 minuter innan läggdags och låt hjärnan varva ner från intrycken.

7. Frossa i dagsljus
Dagsljuset frisätter kroppen hormonet melatonin som i sin tur gör att vi sover bättre på natten. Därför behöver vi nog med dagsljus för att sedan kunna sova under natten när det är mörkt. Ta en lunchpromenad och försök fånga in det där ljuset.

8. Minimera stressmoment
Låt sovrummet vara en lugn plats för återhämtning och vila – helt fri från stök, stress och digitala skärmar. Har du även kläder eller annat i rummet som ligger löst, och som kan komma att distrahera dig under tiden du försöker sova, försök då ha dem i någon bra förvaring med stängd dörr.

9. Papper och penna
Om du har mycket tankar som snurrar runt så kommer här ett gammalt tips som hjälper. Skriv snabbt ner vad det är du tänker på ett papper, på det sättet kan du släppa tanken och sedan ta tag i det dagen efter.

10. Tänk på vad du äter
Melatonin som frisätts främst av dagsljuset, men även av tidpunkten då vi äter. Försök att vara lagom när du ska sova, varken hungrig eller för mätt. En viss mat kan vara svår att smälta ner så som rött kött, kryddor och fet mat. Även kaffe, alkohol och nikotin påverkar sömnen negativt.

Om du ofta har svårt att somna, ha som regel att sluta dricka kaffe vid lunchtid.

 
I boken Self-care sammanfattar Anja Forsnor Wärn och Alexandra Kamperhaug sina bästa livstips.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Psykologen: så minskar du stressnivån