fbpx

Ångestkänslor? Dämpa din ångest med 10 enkla knep

Källa: Unsplash

Bästa tips mot ångest <3 Det är vanligt att drabbas av jobbiga tankar eller ångest. Det är många som mår dåligt och känner ångest så kanske är det skönt att känna att du inte är ensam. Men det finns många saker du kan testa själv för att öka ditt välbefinnande och dämpa ångest på egen hand.

I denna artikel har vi hämtat tips ifrån Doktor24 som också erbjuder dig att prata med en psykolog som som hjälper dig behandla din ångest. Besöket börjar som chatt och övergår till video om det behövs.

Här nedan kommer tips för att minska din ångest.

10 tips för att minska ångest

1. Acceptera ångesten

Stanna kvar med ångesten och undersök den – när du tillåter dig att känna ångest och accepterar att den är där, att du är mycket rädd just nu, så minskar den av sig självt efter en stund. Alla våra känslor är tillfälliga. Lita på att ångesten inte är farlig och går över – att det är rätt reaktion i fel situation.

2. Ta några djupa andetag

Andas djupt och långsamt. Framförallt när du andas ut ska du göra det längre än du brukar. Utandetaget aktiverar ditt parasympatiska nervsystem som är den delen av nervsystemet som gör att du blir lugnare.

3. Rör på dig eller träna

Att röra på sig fysiskt ger utlopp för stresshormonerna som rör sig i din kropp. När du tränar producerar kroppen dessutom må bra-hormoner som motverkar ångest.

4. Gör något du gillar

Gör en aktivitet som du gillar och som tvingar dig att fokusera på någonting annat än din känsla av ångest. Läs en bok, lös korsord, laga mat eller gå ut och fixa i trädgården. Du kan ringa en vän eller någon du känner förtroende för och prata om någonting som avleder dig. Kom ihåg att du inte är ensam!

5. Ifrågasätt dina negativa tanka: Hur skulle en utomstående se på det här? Vad är det värsta/bästa/mest realistiska som kan hända? Vad kommer du tänka om det här om ett år? Hur skulle du säga till en vän i samma situation?

Läs mer: Så blir du av med din dödsångest

6. Värme lugnar: Ta en varm dusch, ett varmt bad, gå ut i solen eller bädda in dig i filtar och drick någonting varmt.

7. Sov ordentligt: Se till att du får tillräckligt med återhämtning – För lite sömn och återhämtning gör dig mer sårbar för stress och ångest.

8. Ät regelbundet och hälsosamt:

Mat med socker och fett i kombination sätter igång ditt belöningssystem och kan dämpa ångesten i stunden men är i längden dåligt. Att äta regelbundet, hälsosamt och varierat däremot förbättrar din tarmflora där en stor del av dina måbra-hormoner produceras. Det kan minska din ångest på lång sikt!

9. Fundera på din livsstil: Minska på onödig stress och krav i vardagen. En underliggande stress ökar risken för ångest.

10. Sist men inte minst – Läs på!

Lär dig om vad ångest är så blir det enklare att skapa distans och vara rationell i stunden. När du vågar lita på att ångest är ett falskt alarm som du inte behöver ta på allvar kommer du lättare våga ta till knep för att dämpa den.

Hoppas dessa tipsen mot ångest hjälper dig. Kom ihåg också att vara snäll mot dig själv, du gör det bästa du kan och du är bra precis som du är. Försök att inte jämföra med bilder och liv som ofta är glamorifierade på sociala kanaler.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Experten: “Det du är avundsjuk på, speglar vad du längtar efter”