fbpx

Nå kunderna via webbplatsen på deras villkor

Laptop, surfplatta och mobil. Källa: Pexels.

De allra flesta brukar se fram emot att bygga upp sin nya webbplats. Det är där de har chansen att presentera sig och sitt företag. För att se till att så många som möjligt hittar till webbplatsen startas det upp olika konton på sociala medier och det ser till att det länkas till webbplatsen via reportage och inlägg. Men arbetet är inte klart där. Faktum är att den stora utmaningen inte är att få potentiella kunder eller läsare att hitta till webbplatsen. Utmaningen är att få dem att stanna kvar. 

För att lyckas med detta gäller det att genom text, och givetvis grafik och visuella inslag, förmedla företagets visioner och förklara för kunden varför de ska stanna kvar. Varför de ska välja dig framför dina konkurrenter. På ett sakligt men inbjudande sätt ska du göra det som duktiga föreläsare och talare gör med sin publik – du ska fängsla dem och få tiden att stanna upp. 

Sätta ton i texten

Redan när du planerar uppbyggnaden av din webbplats ska du fokusera på texten. Många gånger är den faktiskt viktigare än den grafiska delen. Webbplatsen ska visserligen vara välplanerad och användarvänlig men om texten inte är välskriven och tydlig, spelar det ingen roll vad som finns på sidorna. 

Det första du ska tänka på när du skapar din text är att se till att det inte finns några syftningsfel eller stavfel och att meningsuppbyggnaden är korrekt. Tonen i din text ska sedan anpassas både efter ditt syfte med webbplatsen, men också efter din målgrupp. Om målgruppen är yngre kan du använda låneord från engelskan och måttligt med slang.

Vill du däremot framstå som auktoritär och seriös ska du inte använda dig av emojis. Dessa kan kanske användas i ett nyhetsbrev när du önskar dina kunder en trevlig helg – men då i form av en enstaka glad smiley. 

Ett bra sätt att låta auktoritär är genom att lyfta fram specifika ord. För att göra det på ett vänligt och välkomnande sätt ska du välja ord som talar positivt till läsaren. Du kan till exempel lyfta fram kunden genom att betona att webbplatsen finns där för att hjälpa kunden, att deras åsikter är viktiga och du finns där för dem.  

Tala dina läsares språk 

Att skriva text till din webbplats kräver lika mycket förarbete som när du ska hålla en föreläsning eller ett tal. Bara för att kunden kommer att läsa texten, och inte lyssna till dig när du pratar, betyder det inte att du inte måste tänka på dess utförande. 

 Det är viktigt att du tar reda på vilka dina målgrupper är för att kunna kommunicera med dem på deras ”språk”. Det kommer hjälpa dig att utforma ditt textspråk. Det kommer nämligen att se helt annorlunda ut om din målgrupp är 20-30-åriga studenter eller 65+ pensionärer. När du vet vilken målgrupp du ska skriva för är ett tips att försöka väcka reaktioner och känslor. Du vill kanske försöka skapa en överraskande känsla eller en upplevelse som ger insikt. Om du lyckas förmedla detta till dina kunder via din webbplats är det en större chans att de kommer att stanna kvar. Ju längre en kund stannar på en sida, desto större chans är det att de beställer något eller tar kontakt. 

Man läser vid en laptop. Källa: Pexels.

Exempel från olika branscher

Den som har svårt att bygga upp sin webbplats textmässigt och visuellt ska inte sky sig från att hämta inspiration från andra. Termen ”benchmarking” används ofta när man talar om företagande och innebär kortfattat att du använder dig av tillgänglig kunskap för att bygga upp din verksamhet, eller varför inte webbplats. Genom att analysera en konkurrents hemsida eller affärsidé kan du hämta kunskap och tips från ett fungerade koncept och sätta det i egen användning. Resultatet ska däremot inte vara en rak kopia, utan inspirerat och med en personlig tvist.  

Nedan följer två exempel på webbsidor som har lyckats skapa en engagerande, men auktoritär, miljö i sina respektive branscher. 

Sidor med betalningslösningar
Att skapa en casinosida på nätet är inte det enklaste idag. Det är en webbplats som ska vara dedikerad till underhållning, men det måste även finnas tydlig information om betalmetoder, villkor och ansvarsfullhet. 888 Casino har valt att kombinera text och bild på ett sätt som visar de färgglada spelen samtidigt som det snabbt går att se överskådlig information. Istället för att klicka in sig på långa textstycken visar de med hjälp av logotyper vilka betalmetoder som är accepterade, samt att de är anslutna till Spelinspektionen och accepterar BankID.

Ytterligare information finns bakom bilderna, vilket leder läsaren eller spelaren till att klicka sig vidare. För att bidra till den lättsamma atmosfär som förknippas med casinon är texterna korta och koncisa. Spelarna får veta exakt vilka villkor som gäller för registrering och spel, men utan att det blir hårt eller avskräckande. För att komma närmare kunderna har de även en egen blogg där spelarna kan läsa om tips, trix och regler för de olika spelen som erbjuds på deras webbplats. 

SJ
En webbplats som har lyfts fram för sin presentation och sitt kundfokus är SJ:s. 2018 utsågs den till årets bästa svenska sajt. Det var inte bara en jury som röstade fram den svenska tågjätten. Besökssiffrorna talade för sig själva då 97 procent av alla SJ:s biljetter såldes digitalt, antingen via dator eller mobil. Anledningen till att deras webbplats är så framgångsrik är för att det finns ett tydligt kundfokus. Innehållet är både ålders- och könsneutralt och vänder sig till de allra yngsta såväl som till de allra äldsta. Kunderna kan enkelt komma i kontakt med kundtjänst för att få svar på frågor. De kan läsa information via text och se visuell planering över olika tåglinjer. Resenärer kan enkelt boka, avboka och boka om sina resor och se sina tidigare bokningar. För att främja tågresor till nya platser har de inkluderat artiklar med tips på vad man kan göra i flera svenska städer. 

Det kan ta lite tid att hitta rätt ton till sin webbplats, framför allt om man ännu inte har byggt upp en kund- eller läsarkrets. Det här behöver inte vara en nackdel. En relation till en kund kan börja på ett sakligt sätt och sedan utvecklas till en mer personlig. Det kommer göra att kunden känner sig uppskattad och återvänder istället för att gå vidare till en konkurrent.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Avkoppling med digital underhållning